ورزش کارکردها و قابلیتهای بسیار زیادی در بهبود و توسعه فرهنگ ایرانی دارد. سیاستگذاران در برنامههای راهبردی میتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند. هدف از این پژوهش شناسایی ظرفیتهای ورزش برای توسعه فرهنگی کشور است.
برند ملی - روش انجام کار پژوهش تحلیلی–توصیفی و باهدف توسعهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل صاحبنظران ورزشی بودند که باتوجه به نامحدودبودن جامعه آماری و مطابق فرمول کوکران تعداد 384نفر هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای از پرسشنامه محقق ساخته است. برای تحلیل از نرمافزار SPSS23 استفاده شد. تأیید صوری و ظاهری پرسشنامه مورد تأیید صاحبنظران و استادان قرار گرفت و برای تائید پایایی پرسشنامه، بین 34نفر توزیع شد و دادههای تحلیل شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 96/0 به دست آمد.
نتایج: ورزش در توسعه فرهنگ ایرانی از ظرفیت و قابلیتهای لازم برخوردار است. بر همین اساس میانگین مؤلفههای ظرفیت و قابلیتهای ورزش؛ سیاسی(522/3)، اقتصادی(874/2)، اجتماعی(565/2)، فرهنگی(759/2) و منابع(964/2) میباشد. برآورد ضریب همبستگی پیرسون، نوع ارتباط بین متغیرهای مستقل (سیاسی(506/0)، اقتصادی(594/0)، اجتماعی (506/0)، فرهنگی(649/0) و منابع(693/0)) و وابسته (توسعه فرهنگ ایرانی) را مستقیم و مثبت نشان داد. شدت رابطه بین متغیرهای ظرفیتها، فرهنگی و منابع با متغیر وابسته از نوع رابطه قوی بوده و متغیرهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی متوسط است.
نتیجهگیری کلی: ظرفیت و قابلیتهای ورزش به آن قدرت لازم را برای توسعه و بهبود فرهنگ ایرانی را میدهد؛ ازاینرو استفاده از همهی ظرفیتهای ورزش امری ضروری و الزامآور در مسیر توسعه کشور است.
از اینجا مطالعه و دانلود کنید