زمینه وهدف: هدف اصلی این تحقیق، شناخت جایگاه ایران درتاسیس نخستین شبکه اطلاع رسانی درجهان وشکل گیری شبکه های اطلاع رسانی به عنوان هویت فرهنگی وپدیده میان فرهنگی است که در روند تاریخی خود با پیدایش رسانه های جدید اشکال دیگری یافته است.
برند ملی - این تحقیق باروش کتابخانه ای(اسنادی) و با استفاده از منابع تاریخی و تکنیک فیش برداری برای جمع آوری داده ها وشیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است.
نتایج تحقیق: برخلاف ادعای اروپائیان، نتایج بیانگر آن است که نخستین خبرگزاری ها با استفاده از کبوترهای نامه بر و اسب های تندرو 2500 سال قبل در مشرق زمین ودرامپراطوری هخامنشی تاسیس شده اند. چاپارخانه ها دردوران داریوش شاه به نقل وانتقال اخبار دردرون حکومت می پرداختند. دراروپا ازسال 1198میلادی به تقلید از اطلاع رسانی دوران هخامنشیان، در دربار پاپ شبکه منظمی برای دریافت اخبار توسط اسقف ها،کشیش ها، راهبان فرقه های مختلف و ماموران وصول مالیات بوجود آمد. وجود چنین شبکه منظمی باعث حضورنمایندگان دیگرکشورها و شکل گیری دیپلمات ها در دربار پاپ برای کسب اخبار و اطلاعات شد. اولین دیپلمات ها درواقع کارشان رساندن این اخبار به دولت هایشان بود. همچنین، تجربه های نخست ایرانیان، در روندتاریخی تکامل شیوه های اطلاع رسانی و دیپلماسی، به شکل گیری انواع خبرگزاری ها وشبکه های اجتماعی انجامید که درادامه با شکل گیری خبرگزاری ها، غرب درصدد سلطه خبری خود برآمد.
از اینجا مطالعه و دانلود کنید