پژوهش حاضر در صدد تحلیل گفتمانی رسانه های جریان اصلی ژاپن پیرامون جنگ اسرائیل و حماس به نمایندگی از ملّت فلسطین (در بازه زمانی سال های 2023و 2024) با تمرکز بر چهار رسانه؛ NHK، سانکی، ماینچی شیمبون و گروه رسانه ای نیکی از منظر نقش و برهم کنش الگوی توسعه ملی ژاپن در طراحی رویکرد و پیام های ارتباطات بین المللی این کشور است.
برند ملی - در این مقاله نظریه و رویکردهای نظری ایده آلیسم در ارتباطات بین الملل، جستاری در شکل گیری الگوی توسعه ملی ژاپن و برساخت اجتماعی واقعیت، مورد کاربست قرار گرفته است. برای نیل به هدف پژوهش از الگوی عملیاتی تحلیل گفتمان(PDAM) بهره گرفته شده است. بدین منظور برای حصول حد اشباع نظری، 60 متن از 4 رسانه مذکور در پنج سطح مورد تحلیل گفتمانی قرار گرفت. یافته های تحلیل 41 دال اساسی احصاء شده گفتمان های رسانه ای را حول 4 مضمون؛ 1.گزاره های پارادایمیک متاثر از نگرش ایده آلیسم در ارتباطات بین الملل 2.آمریکا و نهاد های سیاست بین الملل 3. جنبش حماس، ایران و گروه های مقاومت و 4.استراتژی و عملکرد جنگی رژیم صهیونیستی، صورت بندی می کند. نتایج پژوهش بیانگر تطور و تحول گفتمان رسانه ای در 2 فاز زمانی؛ 1.ایام نخستین جنگ و 2. تشدید کشتار غیر نظامیان توسط اسرائیل را نشان می دهد که سیر جهت گیری دال ها از رویکرد اُمید به کارکرد نهادهای حقوق بین الملل در حل منازعه به سمت رویه انتقادی از کارایی این نهادها و ضروت مهار رفتار ضد انسانی اسرائیل را بازتولید می کند.
از اینجا مطالعه و دانلود کنید