برندسازی ملی ایران در فضای مجازی

نوروز و دیپلماسی فرهنگی

اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی در مرحله نخست و سپس تهیه محتوای خلاقانه و جذاب برای گروه های هدف از طریق فضای مجازی از مرحله اطلاع رسانی تا بازگشت به کشورشان؛ فرصت مناسبی برای معرفی این میراث ملی و در نهایت ارتقای وجهه ملی ایران است.
نوروز و دیپلماسی فرهنگی
1403/07/16 - 11:29
تاریخ و ساعت خبر:
16
کد خبر:
برند ملی - نوروز به عنوان یک جشن قدیمی و کهن، نمادی از یکپارچگی عمیق اقوام ایرانی است و در سطح حوزه ایران فرهنگی بیانگر نزدیکی ملت های منطقه و میراث مشترک آنهاست.

دیپلماسی فرهنگی به منظور پیشبرد مناسبات با مردم سایر کشورها طرح ریزی می شود. در این زمینه، دیپلماسی عمومی ایران با یک نگاه تمدنی از قابلیت تاثیرگذاری بالای فرهنگی از طریق رویداد نوروز برخوردار است.

دکتر بنفشه فراهانی، عضو ایرانی کمیته آموزش فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) با اشاره به رسمیت این جشن در 11 کشور به عنوان روز ملی و گرامیداشت آن در کشورهای عضو اکو، شبه قاره هند، جنوب خلیج فارس، عراق، سوریه و حتی حوزه کشورهای بالکان معتقد است: به رغم دربرگیری این جشنواره رنگارنگ در یک گستره جغرافیایی وسیع، در حوزه تبلیغات رسانه ای این جشن همانند رویدادهای مشابه و همزمان از قبیل سال نوی چینی یا هندی برای مخاطبان جهانی برندسازی نشده و از دید آنها پنهان مانده است.

مهم ترین گروه هدف در دیپلماسی عمومی، نخبگان کشورهای دیگر هستند، که با تاثیرگذاری بر آنها می توان امیدوار بود به اشاعه گران و ترویج کنندگان قدرت نرم یک کشور تبدیل شوند. وی با اشاره به این موضوع معتقد است: با توجه به این که در نوروز همه زیرساخت های گردشگری کشور از قبیل هتل ها، رستوران ها، اماکن سیاحتی، موزه ها، راه های مواصلاتی و... معطوف به خدمات رسانی در حوزه گردشگران داخلی است، برای یک گردشگر عادی خارجی ازدحام این روزها خاطره چندان خوبی از سفر به ایران را ثبت نمی کند. لذا ضرورت دارد در حرکتی ابتکاری با اطلاع رسانی قبلی جشنواره های متمرکز و در عین حال هدفمندی برای تاثیرگذاران شبکه های اجتماعی از قبیل وی لاگرها، سفرنامه نویس ها، عکاسان، استادان و دانشجویان تدارک دیده شود و آنها را برای شرکت در این برنامه ها ترغیب کرد. این اقدام در قالب برنامه هایی از قبیل تسهیل گری سفر به ایران و اختصاص برنامه های ویژه امکان پذیر است.

اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی در مرحله نخست و سپس تهیه محتوای خلاقانه و جذاب برای گروه های هدف از طریق فضای مجازی از مرحله اطلاع رسانی تا بازگشت به کشورشان؛ فرصت مناسبی برای معرفی این میراث ملی و در نهایت ارتقای وجهه ملی ایران است.

این دانش آموخته دکترای تجارت و بازاریابی گردشگری با اشاره به سرمایه گذاری کشورهای منطقه از جمله آذربایجان روی نوروز در سال های اخیر به تفاوت های فرهنگی ایران با دیگر کشورها اشاره و بیان می کند: شکی نیست که در عین این که نفع اقدام مشترک کشورهای منطقه در برندسازی نوروز به همه ملت های منطقه در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی می رسد، اما ابتکار عمل در این حوزه باید با خاستگاه اصلی و معرفتی این جشن کهن باشد. برای مثال راه اندازی کمپین های مجازی خلاقانه مشترک با محوریت ایران باعث نزدیکی شهروندان کشورهای منطقه و آشنایی آنها با آداب و رسوم یکدیگر خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه یکی از مظاهر جذاب نوروز را زندگی و عمل اجتماعی می داند؛ موضوعی که در فرهنگ این ایام تبلور ویژه ای دارد و در دنیای مدرن امروز جذابیت های فراوانی را برای مخاطبان ایجاد می کند. او ادامه می دهد: باید در قالب هشتگ های مشخص، هدفمند و تخصصی با محوریت کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی، محتواهای مرتبط با این پدیده فرهنگی از قبیل تصاویر دید و بازدید خانواده ها، طبیعت گردی و... را به دست مخاطبان جهانی رساند. او ادامه می دهد: دید و بازدید هایی که در این ایام به اوج خود می رسد و رسم و رسومات آن، نمونه بارزی از نشاط اجتماعی در فرهنگ ایرانی است و آشنایی با آن نیز جذابیت بالایی برای مخاطبان غیر ایرانی دارد.

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/16
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 145
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir