راهنمای برندسازی محصولات کشاورزی

با توجه به رشد اقتصادی و افزایش درآمد مردم در دنیا، درخواست برای محصولات کشاورزی نیز زیادتر شده است. به همین دلیل تقاضا برای تنوع بیشتری از محصولات و محصولات با کیفیت بالاتر افزایش یافته است.
راهنمای برندسازی محصولات کشاورزی
1403/07/30 - 10:22
تاریخ و ساعت خبر:
159
کد خبر:
برند ملی - اولین سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه نیازی به وجود برند است؟ برند باعث تمایز کالاها می‌شود زیرا ارزش یک کالا را فراتر از ویژگی‌های کاربردی آن نشان می‌دهند و در نتیجه یک مزیت رقابتی بلند مدت و پایدار به وجود می‌آورد. باید بدانید که برندسازی و ایجاد تمایز نسبت به رقبا، هزینه‌ بردار است و لذا باید این موضوع را در نظر بگیرید. لوگویی که انتخاب می‌کنید باید از جهات زیادی نماینده شرکت شما باشد. در واقع لوگو، فرصتی برای نشان دادن ارزش محصول‌تان به مشتری است.

برند چیست؟
برند ترکیبی از نام، کلمه، نماد یا طراحی است که معرف محصول و شرکت بوده و آن را نسبت به محصول رقبا متمایز می‌کند، به طوریکه مشتری به راحتی آن را تشخیص داده و خریداری کند. در زمینه برندسازی خیلی مهم است که مشتری تجربه خوب و مثبتی از یک محصول داشته باشد، به این ترتیب نام یا برند کالا را به کیفیت بالای آن ربط می‌دهد. شرکت‌ها باید تلاش کنند کیفیت اصلی و برتر محصول خود را در قالب برند به مخاطب معرفی کرده و آن را برجسته کنند. تمایز بصری یکی از روش‌های مهم برای نمایش کیفیت است.

مزایای برندسازی محصولات کشاورزی
از مزایای برندسازی می‌توان به بازاریابی محصولات جدید، حفظ موقعیت بازار، گسترش عرضه محصول، وارد شدن به عرصه‌های جدید غذایی و … اشاره کرد. ارزش برند در این است که می‌تواند منجر به وفاداری مشتری شود. کالای دارای برند به راحتی قابل تشخیص است و اطلاعات مضاعفی درباره ویژگی‌های کالا ارائه می‌کند. برندسازی، به ارزش یک کالا می‌افزاید زیرا مشتری معتقد است کالای دارای برند از کیفیت بهتر یا ویژگی‌های بیشتری نسبت به کالای فاقد برند برخوردار است. از دیگر ویژگی‌های برند، حس غروری است که به تولیدکننده دست می‌دهد چراکه در خلق یک هویت برند موفق بوده است.

چالش برندسازی در محصولات کشاورزی
ساخت برندی با تعهد بلند مدت، چالش‌برانگیز است. برای بسیاری از مشتری‌ها، برند به جای اینکه نشان دهنده کیفیت کالا باشد، فقط یک برچسب جذاب است و لذا باید این طرز فکر را تغییر دهید. یکی از استراتژی‌هایی که برندها استفاده می‌کنند، ترساندن مشتری از تقلبی بودن کالاهای فاقد برند است. این راه درستی برای ساخت یک برند در حوزه محصولات کشاورزی نیست، با اینکه شاید نتیجه‌ای موقت داشته باشد پس باید بدانید از این راه هیچ ارزشی به برند شما اضافه نمی‌شود.

توجه برندسازی به مردم
خرید غذا بخشی مهم از زندگی ما محسوب می‌شود و هر روز به سوپرمارکت یا بازار محصولات کشاورزی سر می‌زنیم. مردم هنگام خرید محصولات کشاورزی برای خود و خانواده‌شان، بیشتر به دنبال سلامتی و مغذی بودن، طعم و مزه و دوستدار محیط زیست بودن آنها هستند. یک نفر شاید تصمیم بگیرد فقط محصولات ارگانیک خریداری کند، در حالیکه برخی دیگر تمرکز اصلی خود را روی طعم مواد غذایی قرار می‌دهند. به هر حال پیام بازاریابی شما باید به علایق و خواسته‌های این مشتریان معطوف شود. به عنوان مثال لوگویی با منظره روستایی را در نظر بگیرید، مشتری با دیدن این لوگو به خوبی می‌تواند مجسم کند غذایی که از این مکان آورده می‌شود، تازه، سالم و مغذی است. این تصویر می‌تواند تمام نگرانی‌ها راجع به روش‌های مضر کشاورزی را از بین ببرد.

برندینگ برای کشاورزان و شرکت های کشاورزی
به نظر شما چه فرقی بین روش های برندسازی کشاورزان یا شرکت های کشاورزی وجود دارد؟ برای تولیدکننده تراکتور یا کود شیمیایی باید بر روی بازاریابی صنعتی تمرکز کرد. در اصول اولیه برندینگ باید به اعتمادسازی، اقتصادی بودن و امنیت توجه شود. چالش های مورد نیاز برای فضای برندینگ مصرفی با برندینگ صنعتی متفاوت است. بسته به جامعه ی هدفی که در حال بازاریابی و برندینگ در آن هستید، استراتژی برندینگ خود را تطبیق دهید.

توجه به طراحی لوگو
یکی از اولین مواردی که هر شرکتی برای ساخت یک برند موثر باید انجام دهد، انتخاب لوگو است. لوگو در صنعت کشاورزی باید بتواند ارزش‌ها و خواسته‌های مشتری هدف را به خوبی منعکس کند. اگر در این امر موفق نشود مشتری به دنبال محصول شرکت دیگری می‌رود.

اعتمادسازی برای فروش بیشتر محصولات کشاورزی
مهم‌ترین عامل اصلی در فروش محصولات کشاورزی، اعتماد است. در واقع مردم به شما اعتماد می‌کنند که آنها را صحیح و سالم نگه می‌‌دارید و باید با خیال راحت بپذیرند که محصولات شما پاسخگوی نیازشان خواهد بود. یکی از راههای جلب اعتماد، استفاده از رنگ‌های کاربردی در لوگو است. شناخته‌شده‌ترین و کاربردی‌ترین رنگ در صنعت کشاورزی، رنگ سبز محسوب می‌شود چراکه تداعی کننده طبیعت و رشد است. لوگو به شما این فرصت را می‌دهد که ارزش‌های خود را به مشتری منتقل کنید.

در هر صورت، برندسازی چیزی فراتر از مزرعه و محصولات شما است، این استراتژی مهم باعث شکل‌گیری درک مشتری از کسب و کارتان می‌شود. علاوه بر این، یک هویت شناخته شده و دارای برند، می‌تواند منجر به بروز حس غرور در افراد شود. از طرف دیگر مشتری باور دارد که محصولات دارای برند، قابل اعتمادتر بوده و کیفیت بالاتری نسبت به محصولات فاقد برند دارند.


برای دانلود کتاب راهنمای برندسازی محصولات کشاورزی و غذایی منتشر شده توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان نوشته حمیدرضا ضیاء الحق بر روی لینک زیر کلیک کنید :

مشاهده و دانلود کتاب

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/159
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 146
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir