تصویرسازی از امینت ایران در رسانههای مجازی
دو مؤسسه معتبر بینالمللی «کنترل ریسکس» و «اینترنشنال SOS » در ارزیابی خود برای سال ۲۰۱۹، ایران را جزء امنترین کشورهای جهان معرفی کردند.
1403/09/04 - 13:44
تاریخ و ساعت خبر:
1443
کد خبر:
برند ملی - روزنامه ایندیپندنت با تیتر درشت «ایران در زمره امنترین کشورهای جهان»، به تحلیل کلی این گزارش پرداخته است. بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ نرخ متوسط خطر در ایران ۴٫۸۷ درصد محاسبهشده که این رقم از نظر قرار گرفتن در معرض بلایای طبیعی مثل زلزله، طوفان، سیل، خشکسالی و افزایش سطح آب دریا برابر با ۱۰٫۱۹ درصد و از نظر آسیبپذیریهای وابسته به زیرساختها، تغذیه، شرایط زندگی و اوضاع اقتصادی ۴۷٫۷۸ درصد است و با این امتیاز ایران توانسته است از ردهبندی کشورهای بسیار کمخطر، کمخطر، خطر متوسط، پرخطر و بسیار پرخطر در شمار کشورهای کمخطر قرار گیرد. امنیت ایران در این گزارش در سطح کشورهای اروپا، آمریکا، کانادا و استرالیا ارزیابیشده است.
تراول بلاگر آمریکایی Drew Binsky ویدئویی 2 دقیقهای را از سفر خود به ایران منتشر کرده که در مدت 6 ماه بیش از 6.2 میلیون بار در فیسبوک دیدهشده است. او با ارائه تصاویری از سفر خودش میگوید ایران ناشناختهترین نقطه زمین است. با امنیت مثالزدنی در بین ناامنترین کشورهای زمین؛ درحالیکه شهروندان نقاط دیگر چیزی در این مورد نمیدانند. در دهه گذشته تنها یک عملیات تروریستی در پایتخت صورت گرفته است. این در حالی است که در همین زمان حدود 250 مورد در ایالاتمتحده گزارششده است. بهندرت دیدهشده توریستی مورد تعرض یا دزدی مشابه آنچه در کشورهای دیگر رایج است، قرار بگیرد؛ و در پایان جمعبندی میکند سطح امنیتی که در دو هفته حضور خود در ایران و سفر به شهرهای مختلف تجربه کرده است را در ایالاتمتحده ندیده است. همه اینها گفتههای فردی است که دائما در حال سفر است بهعنوان اولین بلاگر تمام کشورهای دنیا را دیده و 5/1 میلیون فالوئر در فیسبوک دارد و نه رسانههای رسمی و دولتی ایران!
بهواسطه ظهور رسانههای جدید، شاهد جابجایی در تصویرسازی از قدرت هستیم. این جابجایی، قدرت نمادین را بهعنوان قدرت برتر معرفی میکند. رسانهها با کارکردهای خاصی که دارند، میتوانند به تقویت و یا تضعیف قدرت نمادین کشورها پرداخته و از آن طریق مستقیم بر بحث امنیت اجتماعی کشورها تاثیر گذارند؛ بنابراین شبکههای اجتماعی میتوانند به تقویت و انسجامبخشی بیشتر ساختهای قدرت بپردازند و یا اینکه در جهت تضعیف آنها اقدام نمایند. تصویر نمادینی که از اقتدار و امنیت ایران در فضای مجازی وجود دارد بههیچوجه شایسته واقعیت موجود نیست.
این تصویرسازی ﻧﻴـﺎز ﺑـﻪ جامعنگری دارد و با همفکری ﺗﻤﺎم گروههای ذﻳﻨﻔـﻊ ﺷـﺎﻣﻞ دوﻟـﺖ، جوامع کسبوکار، رسانهها، گروههای ﻣﺪﻧﻲ و ﻫﻤﻜﺎري ایرانیان خارج از کشور شدنی است. در یادداشتهای قبلی به برخی از جنبههای غیرمستقیم آن اشاره شد. بااینحال به نظر میرسد با توجه به خلأ محتوایی در مورد امنیت پایدار ایران:
• بایستی یک کمپین چندزبانه و مستمر با محوریت شهروندان ایرانی در خصوص بازنمایی نمادها و نشانههای مختلف امنیت ملی ایران با یک تگ مشخص در شبکههای اجتماعی منتشر شود.
• ضروری است این موضوع تبیین شود که این امنیت در حالی بهدستآمده که نیروهای نظامی ایران شبانهروز در حال مبارزه با گروههای تروریستی در منطقه و باندهای مافیایی بینالمللی مواد مخدر در مرزهای وسیع جغرافیایی هستند.
• اینستاگرام و فیسبوک برای انتشار تصاویر و فیلمهای کوتاه جذاب از اقتدار و امنیت ایران در عرصههای گوناگون نقش موثری دارند. توریستهایی که به ایران سفر میکنند نقش موثری در برجستهنمایی امنیت ایران در سالهای گذشته دارند. تورلیدرها و مترجمین همراه افرادی که به ایران سفر میکنند ضروری است با ایجاد حسابهای کاربری در شبکههای مجازی، ضمن برندسازی شخصی برای خود در حوزه کاری با حفظ ارتباط مستمر با این افراد آنها را به اشتراکگذاری تصویر و فیلم از امنیت ایران در هنگام سفر و یا بعدازآن ترغیب کنند.
• روابط عمومیهای مجموعههای فرهنگی، اماکن گردشگری و مذهبی ... نیز که محل مراجعه توریستها است ضروری است با ایجاد حسابهای رسمی در شبکههای مجازی زمینه را برای تولید و انتشار محتوا از توریستها و بخصوص نخبگانی که برای رویدادهای مختلف به ایران سفر میکنند ایجاد کنند.
• پیشنهاد میشود دستاندرکاران فرهنگی ایران با رویکرد نمایش اقتدار ملی ایران، با شناسایی افراد زیادی که بهعنوان تراول بلاگر یا تراول وی لاگر در یوتیوب فعالیت میکنند، زمینه حضور آنها در ایران را تسهیل کنند.
• خلاقیت در استفاده از ابزارها و قالبهای رسانهای و شناخت مخاطبین هدف از فرهنگهای متفاوت برای تولید محتوا مهمترین نکتهای است که در همه این موارد باید به آن توجه شود.
بازگشت به ابتدای صفحه
چرا شکست دادن ایران غیرممکن است…
1403/08/23 - 15:36 _ تعداد بازدید: 589
کانال پرمخاطب We love Africa در یوتیوب با این تیتر نوشت: در سال 2024، ایران با یکی از شدیدترین ترکیبات تهدیدهای خارجی در تاریخ معاصر مواجه است: حملات هوایی مستقیم اسرائیل به زیرساخت های نظامی این کشور، تحریم های اقتصادی بی امان غرب، حملات سایبری، و تهدید دائمی درگیری های منطقه ای. با این حال، ایران همیشه دوام می آورد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 283
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 273
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 259
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبهبندی کشورها توسط آن اعلام میشود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم