برندسازی ملی ایران در فضای مجازی

جایگاه دفاع مقدس تقریبا هیچ !

متاسفانه دفاع مقدس به عنوان مهم ترین واقعه 40 سال اخیر حوزه نظامی و فرهنگی ملت ایران بازتابی در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی نداشته است. به لحاظ آسیب شناختی چرایی عدم معرفی هشت سال دفاع مقدس ملت ایران به لحاظ محتوایی، عملکردی و ساختاری قابل تحلیل و بررسی جدی است.
جایگاه دفاع مقدس تقریبا هیچ !
1403/07/16 - 11:06
تاریخ و ساعت خبر:
14
کد خبر:
برند ملی - برند ملی، مفهومی است در بردارنده طیف وسیعی از فعالیت های یک ملت که اعتبار و نفوذ آن کشور را در محیط بین المللی بیان می کند. نشان دهنده هویت یک ملت است و می تواند چتر وسیعی از فعالیت های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی نظامی را پوشش دهد.

متاسفانه دفاع مقدس به عنوان مهم ترین واقعه 40 سال اخیر حوزه نظامی و فرهنگی ملت ایران بازتابی در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی نداشته است. به لحاظ آسیب شناختی چرایی عدم معرفی هشت سال دفاع مقدس ملت ایران به لحاظ محتوایی، عملکردی و ساختاری قابل تحلیل و بررسی جدی است. نقایصی که در نبود سیاستگذاری های متناسب با این فضا توسط دست اندرکاران امر برای انتشار محتوا می تواند بخش عمده ای از آن توسط کاربران متعهد و خودجوش جبران شود.

در ادامه به صورت تیتر وار به وضعیت فعلی دفاع مقدس در فضای رسانه های اجتماعی حوزه وب غیرفارسی زبان اشاره می شود :

در حالی که زیرساخت های فیزیکی از قبیل باغ موزه دفاع مقدس در تهران، مراکز استان ها و مناطق عملیاتی غرب و جنوب ایجاد شده است، اما روابط عمومی های این مجموعه های فرهنگی به رغم هزینه های صورت گرفته هیچ اقدام قابل ذکری در جهت معرفی خود به زبان های دیگر انجام نداده اند. تنها کافی است به سایت موزه جنگ مسکو و تور مجازی آن سری بزنید و با مقایسه آن با نمونه های داخلی، متوجه تراژدی شوید : victorymuseum.ru

تقریبا زیرنویس هیچ کدام از مستندهای روایت فتح شهید آوینی به عنوان مهم ترین گنجینه ویدئویی دفاع مقدس به زبان های انگلیسی و عربی در شبکه های اجتماعی پیدا نمی شود. فیلم های شاخص سینمایی دفاع مقدس نیز به همین ترتیب !

با جست وجوی نام ده عکاس شاخص جنگ که بسیاری از آنها نیز جوایز بین المللی گرفته اند، نهایتا تعدادی محدود خبر یافت می شود. مقالات و مصاحبه ها نیز عمدتا توسط سایت های تخصصی، غیر ایرانی و بعضا مغرض با سوگیری های رسانه ای انجام شده است.

موسیقی و سمفونی های دفاع مقدس نیز ظرفیت بالایی برای جهانی شدن دارد. سمفونی خرمشهر استاد مجید انتظامی در شبکه های مجازی به زبان های مختلف میلیون ها بار دیده شده است. با جست وجوی نام محمدعلی آهنگران، مداح معروف جنگ به زبان انگلیسی و عربی و نتایج بازدید ویدئوها و مرور نظرات آن می توان به مشاهدات جالبی رسید. انتشار محتوا تنها محدود به خلاقیت شخصی کاربران در حساب های شخصی خود بوده است.

سایت goodreads بزرگ ترین پاتوق مجازی کتابخوان هاست. در بخش عربی این سایت یک کاربر عرب زبان یک تاپیک پیرامون کتاب های سلام بر ابراهیم و خاک های نرم کوشک ایجاد کرده است. Rate کتاب سلام بر ابراهیم از بین نظر

249 نفر 53 ، 4 از 5 است. که آمار فوق العاده ای است. در قسمت بحث و تبادل، بسیاری از اثرگذاری معنوی این کتاب گفته اند. ظرفیت های کتاب و ادبیات دفاع مقدس در دیپلماسی فرهنگی ایران کاملا مغفول مانده است.

در حوزه تولید مقالات تخصصی و علمی و جست وجوی آن در شبکه های تخصصی علمی از قبیل academia یا google scholar نتایج محدود به پژوهش های دانشجویان دانشگاه های غیر ایرانی است.

گرافیک بهترین هنر برای ابراز مفاهیم است. لذا گرافیک و هنر تصویر برای انتقال رویکردهای دفاع مقدس بسیار موثر و اثرگذار است. به رغم تولید آثار شاخص در این حوزه در داخل کشور و عدم نیاز به ترجمه، متاسفانه بازنشر مناسبی در فضای رسانه ها و شبکه های بین المللی صورت نگرفته است.

در حالی که ملت ایران از بزرگ ترین قربانیان جنگ های ناجوانمردانه و استفاده از سلاح های شیمیایی، سلاح های ممنوعه و انواع مین ها و بمب ها بوده است، در این زمینه محتوای رسانه ای شاخصی در فضای مجازی دیده نمی شود. طبیعی است در حوزه حقوقی نیز با اقدامات صورت گرفته به دلیل عدم پیگیری جدی و مداوم در جریان سازی رسانه ای، عملا نتیجه ملموسی حاصل نشده است.

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/14
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 145
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir