بر اساس گزارش City Nation Place و Bloom Consulting، برندسازی مکان می تواند به کشورها و شهرها کمک کند تا میلیاردها دلار سرمایه جذب کنند.
برند ملی -
یک مطالعه جدید ادعا می کند که درک یک کشور یا شهر تأثیر زیادی و مستقیم بر اقتصاد آن دارد. گزارش شرکت مشاور بلوم و City Nation Place به بررسی همبستگی بین نحوه درک یک مکان و میزان درآمد آن از گردشگری، سرمایه گذاری خارجی و نیروی کار ماهر می پردازد.
جای تعجب نیست که برند یک کشور یا شهر بر این اقدامات اقتصادی تأثیر بگذارد. اما هدف این مطالعه کمی کردن این تاثیر به دلار است. بر اساس این گزارش؛ ادراک، 24 درصد از درآمد گردشگری یک کشور و 23 درصد از درآمد یک شهر را تشکیل می دهد.
ادراک بر 24 درصد از سرمایه گذاری خارجی در یک کشور، 37 درصد در یک شهر، و 26 درصد از درآمد خالص یک کشور و 22 درصد از یک شهر تأثیر می گذارد.
اگر این ارقام دقیق باشند، این برداشت مبتنی بر مکانی حدودا گردش مالی 934 میلیارد دلاری دارد. این تقریباً 1 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است و در مقام مقایسه، تقریباً به اندازه بازار انرژی های تجدیدپذیر جهان است.
این مطالعه که به بررسی 55 کشور و 63 شهر در سراسر جهان پرداخته است، مورد استقبال فعالان این حوزه قرار گرفته است.
خوزه فیلیپ تورس، مدیر عامل شرکت مشاور بلوم میگوید: «پس از بیش از 20 سال فعالیت در این زمینه، ما بالاخره شواهد علمی پیدا کردیم که نشان میدهد برندهای ملی و مکان بر اقتصاد تأثیر میگذارند». "این یک عامل تاثیر گذار برای بخش برندسازی کشور و برندسازی مکان خواهد بود."
مارک موبز، که رهبری برندسازی و بازاریابی مکان برای شهر شفیلد را بر عهده دارد، معتقد است که این گزارش باعث میشود که دولتهای ملی و محلی بیشتر به این مسئله توجه کنند.
وی در حالی که اذعان دارد که ادراک تنها بخشی از شبکه پیچیده عواملی است که بر اقتصادهای محلی تأثیر می گذارد، معتقد است کاری که برندسازی مکان انجام می دهد، «مزایای زیادی برای شهر ها و کشورها به همراه خواهد داد.
این گزارش نشان می دهد که حتی تغییرات کوچک در درک یک مکان ممکن است بتواند پاداش های مالی بزرگی را برای آن به همراه داشته باشد.
برای یک کشور، افزایش 0.1 درصدی درک از آن می تواند 12 درصد اضافی در درآمدهای گردشگری، 15 درصد در سرمایه گذاری خارجی و 18 درصد در درآمد نیروی کار ارزش داشته باشد. برای شهرها همین افزایش 0.1 درصدی می تواند منجر به 17 درصد بیشتر درآمد گردشگری، 21 درصد در سرمایه گذاری خارجی و 24 درصد در درآمد نیروی کار شود.
Clare Dewhirst، مدیر City Nation Place می گوید: «در حالی که شهرت مکان ها قرن ها قدمت دارد، مدیریت استراتژیک شهرت مکان نسبتاً در مراحل اولیه است. "این تحقیق در پشتیبانی از اهمیت برندسازی مکانی در بالاترین سطوح کشوری و منطقه ای بسیار مهم خواهد بود."