عربستان سعودی یکی از جدیدترین نمونههای برندسازی ملی و ارائه تصویری نوین و ایجابی از این کشور در عرصه جهانی است.
برند ملی - هدف اصلی این پژوهش بررسی و تبیین ظرفیتها و سیاستهای نوین دولت سعودی در عرصه برندسازی ملی است و این پرسش مطرح شده است که برندسازی ملی چه جایگاهی در سیاستهای کلان عربستان داشته و سیاستهای برندسازی در دوره ملک سلمان با چه تغییراتی روبرو شده است؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد سه وجه سنتی شهرت و برند ملی عربستان که باعث ایجاد تصویری متمایز از این کشور در عرصه بینالمللی شده، وجوه و شهرت نفتی، دینی و کمکهای انسانی و توسعهای آن است. با این حال، در دوره ملک سلمان با هدف ایجاد تصویری مدرن و پیشرو از عربستان، رهبران سعودی سیاستهای نوینی را در پیش گرفتهاند که به عنوان مرحله جدیدی از برندسازی ملی در این کشور تلقی میشود. مهمترین این سیاستها عبارتند از: برندسازی اقتصادی و مطرحساختن عربستان به عنوان کشوری با اقتصاد متنوع؛ برندسازی فرهنگی، اصلاحات اجتماعی و نمایش عربستان به مثابه جامعهای غیرافراطی و میانهرو؛ توسعه گردشگری و برندسازی با میراث فرهنگی؛ کارآمدسازی حکمرانی برای تقویت برند ملی؛ برندسازی ورزشی و برندسازی شهری و توسعه شهرهای جدید. این مقاله به عنوان پژوهشی توصیفی- تبیینی در چارچوب ساختار مفهومی ششوجهی سیمون آنهولت در خصوص برندسازی ملی انجام شده است.
علی اکبر اسدی
استادیار روابط بین الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
از اینجا مطالعه کنید