بررسی مطالعات حوزه برند ملی، نشان از پژوهشهای محدود در شناخت و بررسی تصاویر ذهنی منفی از برند ملی کشورهای صادرکننده دارد.
برند ملی - هدف این پژوهش شناسایی تصاویر ذهنی منفی مخاطبان خارجی از وجه صادراتی برند ملی ایران در محصولات غیرنفتی و بررسی ریشههای شکلگیری این ذهنیتها است. روش جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه عمیق و بدون ساختار بوده و بر اساس منطق روش نظریه داده بنیاد و با روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل افراد مطلع و فعال در صادرات به کشورهای عراق و سوریه بوده و با استفاده از نمونهگیری نظری و روش گلوله برفی، 28 مصاحبه تا دستیابی به حد اشباع نظری انجام شده است. تصاویر ذهنی منفی از برند ملی صادراتی ایران شامل 14 مفهوم و در قالب چهار دسته تصاویر مرتبط با محصول صادراتی ایرانی، صادرکننده ایرانی، فضای صادرات و تبعات صادرات شناسایی شدند. سه مقوله ریشههای سیاسی، ریشههای قومیتی و ریشههای مذهبی نیز عوامل زمینهای موثر در تقویت این ذهنیتهای منفی هستند. مفاهیم مرتبط با «محصول ایرانی» و «صادرکننده ایرانی» بیشترین تعداد تصاویر منفی از برند ملی صادراتی ایران را شامل میشود. ایجاد یک سیستم ارزیابی برای اهلیت سنجی صادرکنندگان، ایجاد برندهای جمعی، تقویت اتاقهای بازرگانی، ایجاد کنسرسیومهای صادراتی و توسعه شرکتهای مدیریت صادرات از جمله پیشنهادات در جهت مقابله با ریشههای شکلگیری این ذهنیتهای منفی است.
نویسندگان
محمدرضا بلورپارسا 1 محمّدرضا حمیدیزاده 2 سید محمود حسینی 3
1 دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 استاد، دانشگاه دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
از اینجا مطالعه کنید