معرفی برند با کیفیت ایرانی: پوشاک هاکوپیان

شرکت واحد صنعتی پوشاک هاکوپیان اولین و بزرگ‌ترین طراح و تولیدکننده تمام صنعتی پوشاک در ایران است. سومبات هاکوپیان، بنیان‌گذار این شرکت از دوران نوجوانی وارد حرفه خیاطی شد و پس از سال‌ها کسب تجربه در سال ۱۳۴۹ کارگاه کوچکی را در تهران تاسیس کرد. در ابتدای دهه ۸۰ آن کارگاه با هدف‌گذاری‌های بلند مدت و اندیشمندانه، تبدیل به یک شرکت صنعتی و کسب و کاری خانوادگی شد. با راه‌اندازی تکنولوژی هزاره سومِ صنعت پوشاک در خطوط تولیدی این شرکت، هنر خیاطی با صنعت در هم آمیخت. هاکوپیان در حال حاضر دارای 24 فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور و بیش از ۴۰۰،۰۰۰ مشترک است. کلیه محصولات در سراسر کشور به طور هم‌زمان و با قیمتی یکسان عرضه می‌شود. محصولات هاکوپیان با نگاهی ویژه به جزئیات است که از سال‌های دور تا به امروز جلوه‌ای از سه باور اصلی شرکت یعنی وقار، زیبایی و کیفیت است. این تخصص هنرمندانه، خالق تجربه‌ای شخصی و منحصربه‌فرد با استفاده از بهترین پارچه‌های انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی و ترک به دست خیاطان کار آزموده و با سرپرستی کارشناسی ایتالیایی است. اکنون با پنج دهه تجربه، هاکوپیان دیگر فقط عرضه‌کننده‌ی یک کالا نیست، بلکه یک برند فاخر و خوش‌نام ایرانی است؛
معرفی برند با کیفیت ایرانی: پوشاک هاکوپیان
1403/08/07 - 11:35
تاریخ و ساعت خبر:
1207
کد خبر:
برند ملی - داستان هاکوپیان : از اواخر دوران حکومت قاجار، با سفر شاهان قاجار و عده‌ای از روشنفکران آن زمان به دیار فرنگ تغییرات اندکی در لباس پوشیدن ایجاد شد و در پی آن حرکت‌هایی در طراحی و دوخت پوشاک پدیدار گردید، از جمله اولین چرخ خیاطی را مظفرالدین شاه به همراه یک خیاط قفقازی به عنوان سوغات از فرنگ به تهران آورد تا لباس درباریان بوسیله چرخ دوخته شود و این موضوع حکایت از آن دارد که در آن دوران، تمام لباس‌ها با دست دوخته می‌شد.

در تاریخ آمده که نخستین کت و شلوار به سبک امروزی در دوران احمد شاه به ایران آورده شده و به تدریج با گرایش مردان ایرانی به ویژه روشنفکران و اعیان و اشراف به لباس امروزی، حرفه خیاطی رونق گرفت و استادکارانی مانند مارتیو توتونیان و هوسپ طاطاوسیان که به ایشان خیاط‌باشی هم می‌گفتند در دربار قاجار فعال و معروف شدند. مارتیو توتونیان در کشورهای مختلف چند نشان دریافت نموده بود. ناصرالدین شاه نیز نشان شیر و خورشید را به ایشان اهداء کرد.

اما طراحی و دوخت پوشاک در عصر حکومت پهلوی تحت تأثیر مدرنیته غرب قرار گرفت و فرهنگ مصرف پوشاک در ایران به‌طور آمرانه تغییر یافت و به تبع آن، طراحی و دوخت لباس با تحول همراه گردید. گرچه این تغییر دستوری رابطه جامعه، به ویژه طراحان پوشاک و پارچه را از تاریخ پربار ما در این رشته قطع کرد ولی علی‌رغم وقوع جنگ جهانی دوم و اشغال کشور، یک رشد چشمگیر در این حرفه صورت گرفت بطوری‌که در کمتر از ۵۰ سال نه تنها خیاطی به عنوان یک صنف قوی شکل گرفت بلکه رشته طراحی پوشاک به صورت محدود وارد آموزش عالی شد، و با تأسیس اولین کارخانه‌های تولید پوشاک، گام‌های صنعتی نیز برداشته شد.

سومبات هاکوپیان -بنیان‌گذار هاکوپیان- از نیمه دوم دهه چهل وارد مد و مدسازی شدند و در اواخر دهه چهل با یک آکادمی مد در اروپا ارتباط برقرار نموده و نشریات آن را بطور مرتب دریافت کردند،که این رابطه تا به امروز ادامه دارد. در اوایل دهه پنجاه، هنر مد و مدسازی به ویژه در پوشاک زنانه از طریق نمایش زنده مد در اماکن عمومی مانند سالن هتل‌ها، از کنج خانه‌ها خارج و به میان مردم آمد. در اوایل دهه پنجاه مدل‌های آقای هاکوپیان به ویژه در رشته مردانه به روی صحنه آمد و در سال ۱۳۵۳ در فستیوال مد برگ‌ریز، مدل‌های ایشان در طراحی و دوخت اول شد و در پی آن در سال ۵۴ با ارائه مجموعه‌ای از مدل‌های زنانه و مردانه گامی بلنددر مد لباس ایران برداشتند که تا آن زمان در ایران سابقه نداشت.

این گام جدید و بی‌سابقه، اجرای یک نمایش با شکوه و زنده مد بود که توسط ایشان برای اولین بار در ایران در هتل کنتینانتال تهران برگزار شد. این نخستین بار بود که یک مدساز ایرانی به‌طور مستقل این نمایش را در چنین سطحی برگزار کرد و شاید بتوان گفت که کلمه مدسازی برای اولین بار در ایران بر زبان‌ها جاری گردید. این موضوع به‌طور گسترده توجه رسانه‌های داخلی و خارجی را به خود جلب نمود و در گام بعدی با بهره‌گیری از مدل‌های ارائه شده در این نمایش، اولین ژورنال رنگی مد ایران را به نام هوکرپ در همان سال چاپ و منتشر کردند.

موضوع انتشار این ژورنال و برگزاری نمایش زنده مد تحت پوشش اخبار بین المللی قرار گرفت و خبرگزاری رویترز نه تنها این خبر را به خارج از کشور مخابره نمود، بلکه در مورد چند نمونه از مدل‌های ارائه شده اظهار نظر نمود و از دیدگاه هنری اعلام داشت که بخشی از مدل‌ها، الهامی از لباس‌های دهه ۱۹۳۰ اروپا بوده است که برای این خبرگزاری بسیار تعجب برانگیز بود که یک طراح ایرانی در آن سال‌ها به تاریخ لباس اروپا نگریسته است و حتی دو مدل از لباس‌های تاریخی ایران الهام گرفته شده بود که مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت. با این اقدام رویترز، نام هاکوپیان از مرزهای ایران عبور کرد و به شهرت رسید.

علی‌رغم جوان بودن آقای هاکوپیان و شرکت هاکوپیان، این برند در بین مشتریان جایگاه ویژه‌ای بدست آورد و برای ادامه موفقیت در آینده یک برنامه بلند مدت طراحی و تنظیم شد. در سال ۱۳۵۷ انقلاب ایران به پیروزی رسید و طبق روال همه انقلاب‌ها، تغییرات در تمامی ابعاد به ویژه در بعد فرهنگی به وقوع پیوست و فرهنگ مصرف لباس به طور موقت تغییر نمود و عده‌ای به این باور رسیدند که مد و لباس به شکل آن روز در جامعه جایی نخواهد داشت و از طرف دیگر با شروع جنگ تحمیلی این اندیشه بیش از پیش تقویت گردید به‌طوری‌که در اوایل دهه ۶۰ کارخانه‌های لباس دوزی که عمدتاً در اختیار دولت قرار داشتند با تعطیلی مواجه شدند. ولی آقای هاکوپیان با آگاهی از تاریخ انقلاب‌ها به ویژه از جنگ جهانی دوم، دریافتند که چگونه بعد از جنگ و تثبیت انقلاب همه چیز به ویژه هنر طراحی لباس به شرایط عادی باز می‌گردد و هم چنین تجربه کشورهای اروپایی این پیش‌نگری را محقق نمود، به‌طور نمونه کشور ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم با چنان سرعتی در این رشته حرکت نمود که پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا در این رشته مانند انگلیس و فرانسه را پشت سر نهاد.

با توجه به اعتقاد راسخ ایشان در پیشرفت این حرفه، برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های دولتی همکاری‌های موفقیت آمیزی انجام شد و علی‌رغم محدودیت‌هایی که برای بخش خصوصی در آن زمان جریان داشت، شرکت هاکوپیان از حرکت باز نایستاد و با ابتکارات بسیار خلاق طرح‌های خود را در نمایشگاه‌های بین المللی بازرگانی که در تهران برگزار می‌شد ارائه کرد و غرفه‌های ما همیشه مورد توجه بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار می‌گرفت و این امر ما را بیش از پیش به آینده امیدوارتر می‌نمود.

تا دهه ۷۰ شرایط برای فعالیت بخش خصوصی همچنان محدود بود و در آن هنگام مدرسه عالی سمیه که امروز دانشگاه شریعتی است برای ارتقاء سطح علمی خود در رشته الگوسازی و مدل‌سازی از آقای هاکوپیان درخواست همکاری نمود که ایشان پذیرفتند و اولین دوره کلاس‌های ویژه را برای مدرسین آن مدرسه عالی برگزار نموده و از این طریق یک سیستم نوین اروپایی جایگزین روش‌های کهنه و فرسوده و غیر کارا شد و چند ترم نیز به تدریس دانشجویان پرداختند. مدتی بعد، از دانشگاه الزهرا دعوتی در همین زمینه دریافت کردند و چند سالی در آن دانشگاه تدریس نموده و همان سیستم نوین اروپایی را از طریق تدوین جزوات تخصصی و حرفه‌ای آموزش دادند که در کل سیستم آموزش عالی در این رشته تحول چشمگیری ایجاد نمود در پی این تحولات آموزشی در مقطع عالی، برای اولین بار رشته مهندسی پوشاک در دانشگاه امیرکبیر دایر شد که بار دیگر از ایشان دعوت به همکاری بعمل آمد و ایشان نهایت همکاری را انجام داده و به مدت ۳ یا ۴ ترم در آن دانشگاه به آموزش دانشجویان پرداختند.

در دهه ۸۰ که روزنه‌ای برای فعالیت بخش خصوصی گشوده شد، شرکت هاکوپیان گام بی‌سابقه دیگری در مسیر فعالیت‌های گسترده خود برداشت که در سال ۸۱ به نتیجه رسید و آخرین تکنولوژی هزاره سوم را در طراحی و دوخت که در بسیاری از موارد عصر صنعتی را نیز پشت سرنهاده بود برای اولین بار به ایران آورد و با افتخار تمام این پروژه را در کمتر از دو ماه نصب و راه اندازی نموده و به بهره‌برداری رساند.

ما با استفاده از نیم قرن تجربه خود در امر طراحی و دوخت، با هدف حفظ روح هنری در تولیداتمان شیوه سنتی در طراحی و دوخت را با این تکنولوژی پیشرفته ترکیب نمودیم که امروز هموطنان عزیز ما به ویژه خانواده بزرگ هاکوپیان (مشترکین بزرگوار) نتیجه آن را مشاهده می‌فرمایند.

در دهه ۸۰ ما با انتشار کاتالوگ‌‍‌های خود در هر فصل، مدل‌های کاملاً خلاق خود را ارائه نموده‌ایم. این حرکت موجب یک جهش عمده در مد و صنعت پوشاک کشور گردید. در گامی دیگر در راستای هویت بخشیدن به هنر طراحی و مدسازی برای اولین بار در ایران، با همکاری عده‌ای از اساتید محترم دانشگاه الزهرا، انجمن طراحان لباس و پارچه تشکیل گردید و آقای هاکوپیان به عنوان نخستین رئیس هیئت مدیره آن انجمن انتخاب شدند.

امروز مد به عنوان موتور محرکه صنایع، به ویژه صنایع مصرفی در حد یک صنعت مسئولیت‌پذیر و سازنده در تمامی ابعاد از جمله در بعد هنری، اجتماعی و اقتصادی و حتی امور محیط زیست به حق تبدیل به یک موضوع جهانی گردیده است.

در بعد هنری با توجه به اصل تنوع‌طلبی در پوشش که اکثر مردم جهان به آن گرایش یافته‌اند، هاکوپیان موفق گردیده که با آفرینش زیبایی‌های گوناگون پاسخگوی این نیاز همگانی در سطح کشور باشد. خشنوذیم از اینکه که هرگز از مد به عنوان فریاد و جنجال استفاده نکرده‌ایم و همیشه وقار و زیبایی را هدف اصلی قرار داده‌ایم، چرا که از نظر اجتماعی بر این باور بودیم و هستیم که جوانان ما با فرهنگی غنی و با وقار رشد کرده‌اند و نباید دچار هرج و مرج شوند، زیرا امروزه لازمه موفقیت و پیشرفت، نظم و آرامش در اندیشه و کار می‌باشد.

از چند دهه پیش طراحان و مدسازان جهان در مورد فرهنگ‌سازی برای تولید و مصرف کالا به ویژه پوشاک تولید شده از مواد طبیعی مانند پشم، پنبه و ابریشم اقدام نمودند که از یک طرف بهداشت و سلامتی فردی را تأمین می‌نماید و از طرف دیگر در چرخه بازیافت هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌سازد. ما در راستای حفظ محیط زیست و تغییر فرهنگ مصرف لباس در سه دهه گذشته کارهای بسیار انجام داده‌ایم، بطوری‌که در جامعه ما علی‌رغم مشکلات استفاده از پوشاکی که در آن مواد طبیعی بکار رفته، توجه عده کثیری از مصرف‌کنندگان به این سو جلب شده است، تا آنجایی‌که امروزه در تولیدات شرکت هاکوپیان بیش از ۷۰ درصد مواد طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است. در مجموع، با توجه به فرایند‌هایی که بطور دقیق و مستمر در تولیدات ما اجرا می‌گردد، نام هاکوپیان، وقار، زیبایی و کیفیت را برای مصرف کننده تداعی می‌نماید.

جوایز ملی و بین المللی
هاکوپیان با پایبندی به سه اصل زیبایی، وقار و کیفیت، تکیه بر دانش و فناوری‌های جدید، توسعه‌ی منابع انسانی ارزشمند و بازنگری مداوم در اهداف و اندیشه‌ها، توانسته است موفقیت‌ها و افتخارات بسیاری به دست آورد.


بیانیه ماموریت
ماموریت هاکوپیان عبارت است غنابخشی به زندگی اشیاء، افراد و کامیونیتی‌ها، از طریق ارزش‌آفرینیِ پایدار در فرهنگ، هنر و صنعت با تمرکز بر اصالت.
ماموریت شرکت هاکوپیان در قالب یک گزاره مبتنی بر سه حوزه اصلی صورت‌بندی شده است :

غنا بخشی به زندگی اشیاء، افراد و کامیونیتی‌ها
ارزش‌آفرینیِ پایدار در فرهنگ، هنر و صنعت
تمرکز بر اصالت

ارزش ها
متعهد به انسان، خانواده، ایران، جامعه، محیط‌ زیست
متکی به اصالت طراحی، تولید، اشتغال، صادرات و ارزش‌های بخش خصوصی
متعهد به نظم، چابکی، اعتدال، تعالی طلبی، دوراندیشی، امیدواری، درستکاری و همکاری
متمرکز بر منابع داخلی و ارزش‌آفرینی دارایی‌ها


مسئولیت اجتماعی
شرکت هاکوپیان در حالی که برای بیش از 700 نفر به صورت مستقیم و بیش از همین تعداد به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است، “دغدغه‌مندی اجتماعی” را وظیفه ذاتی هر بنگاه اقتصادی می‌داند، چراکه کمک به ترویج سرمایه‌های اجتماعی و رفع گره‌های جامعه تبعات مثبتی برای توسعه جوامع دارد. لذا مجموعه هاکوپیان از بدو تاسیس در این حیطه فعالیت‌های چشم‌گیری داشته است. رئوس اهداف این فعالیت‌ها را می‌توان در توجه و حراست از محیط زیست، توجه به آموزش، قدردانی از قهرمانان ملی، آراستگی نمایندگان کشور در صحنه‌های گوناگون ملی و بین‌المللی و حمایت از هنر و هنرمندان ملی خلاصه کرد.

آقای هاکوپیان بنیانگذار شرکت هاکوپیان در راستای نظام‌بخشی به فعالیت‌های صنفی صنعت پوشاک اقدام به تاسیس انجمن طراحان لباس و پارچه کشور و همچنین انجمن صنایع پوشاک ایران کرده‌اند. این انجمن‌ها در تعامل فعال با مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور نقش بسزایی در حفظ پویایی افراد حقیقی و حقوقی در حوزه پوشاک و طراحی در شرایط مختلف اقتصادی و اجتماعی داشته و دارند.

در همین راستا ارتباط مستمر ایشان با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در راستای پیگیری و حل مشکلات فعالان پوشاک، تدوین آیین‌نامه تولید و پخش و صادرات پوشاک و همکاری در تهیه اسناد بالادستی در مبارزه با قاچاق کالای مرتبط با این صنعت بسیار موثر و پیش‌برنده بوده است.

از سوی دیگر اهتمام ویژه به افزایش کیفیت و کمیت تولید داخلی و اشتغال‌زایی ناشی از آن، از اولویت‌های برجسته ایشان است. از همین رو با پیشگامی در ایجاد شهرک ویژه پوشاک ایران با همکاری بیش از 200 تولیدکننده (که توسط مقام محترم ریاست جمهوری کلنگ‌زنی شد) و همچنین آموزش و سرمایه‌گذاری در جهت اشتغال زنان سرپرست خانوار و اقدام به عقد تفاهم‌نامه در خصوص کارگاه‌های کوچک با سازمان برنامه و بودجه نموده اند.

طراحی و دوخت لباس مهمانداران بازی های آسیایی در همان سال و لباس اعضای ارکستر سمفونیک تهران در سال‌های 1353 تا 1356 از دیگر فعالیت های هاکوپیان در عرصه عمومی کشور بود.

توجه به محیط زیست در هاکوپیان اهمیت ویژه‌ای دارد. از سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه تصفیه آب و پسماند کارخانه‌های هاکوپیان گرفته تا مقررات مربوط به کاهش پسماند در تولید مورد توجه‌اند. این اما پایان کار نیست. تامین‌کنندگان مواد اولیه نیز به دقت رصد می‌شوند تا در فرآیندهای تولید خود به محیط زیست و کاهش پسماند و مصرف آب توجه داشته باشند. چه بسا تامین مواد اولیه با هزینه بالاتری صورت می‌گیرد اما اصول اساسی هاکوپیان مورد تردید واقع نمی‌شوند.

طرح چرخه، یکی دیگر از فعالیت‌های هاکوپیان طی سالیان متمادی است. در این طرح مشتریان هاکوپیان با تحویل البسه قدیمی خود (از همین برند)، اعتباری برای خریدهای آتی دریافت می‌کنند. هاکوپیان نیز با ترمیم و نوسازی البسه دریافتی و شستشوی مجدد، آنها را در اختیار بخش محروم جامعه در نقاط مختلف کشور قرار می‌دهد. حفظ محیط زیست و سرمایه‌ی ملی با ایجاد چرخه استفاده مجدد و کمک به اقشار محروم در این فرآیند مورد توجه قرار دارند.

در حوزه آموزش، چند فعالیت اصلی در دستور کار هاکوپیان قرار دارند. اول مدرسه‌سازی است. تا کنون سه باب مدرسه در شهرهای بومهن، بم و کرمانشاه ساخته شده است تا امکان تحصیل برای بخشی از فرزندان این خاک که به واسطه محرومیت‌های اقتصادی یا بلایای طبیعی نظیر زلزله دچار آسیب شده‌اند، فراهم گردد.

ترجمه و تکثیر کتاب‌های آموزشی در حوزه تخصصی خیاطی مورد توجه آقای هاکوپیان بوده است که تلاش شده این کتاب‌ها با هزینه‌هایی بسیار پایین‌تر از قیمت معمول کتاب‌های درسی و آموزشی است در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

در قسمتی دیگر از فعالیت‌ها، جناب آقای هاکوپیان اقدام به تاسیس موسسه آموزشی نمودند. هدف اصلی این آموزشگاه توسعه آموزش تخصصی خیاطی با بهترین متدهای روز دنیا نظیر متد موسسه مولر است. کما اینکه فعالیت‌های آموزشی ایشان در دانشگاه‌های مختلف نظیر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه الزهرا و انجمن طراحان به صورت پیوسته در حال انجام است. ایشان در جهت حفظ و توسعه روابط بین المللی و انتقال دانش و تجربه پیشگامان این صنعت در دنیا مکررا اقدام دعوت از اساتید به نام ایتالیایی و آلمانی برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان کرده‌اند.

ورود به آراستگی نمایندگان ملی کشور با حمایت از تیم‌های ملی فوتبال ایران (17 تیم ملی در رده‌های مختلف سنی و دو بخش بانوان و آقایان) طی قراردادی با فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران از سال 1397 تا پایان 1399 نقطه عطفی در آراستگی ملی‌پوشان فوتبال کشور و چه بسا فرهنگ‌سازی در حوزه فوتبال به عنوان عمومی‌ترین ورزش کشور بود.

وب سایت و اطلاعات تماس برند هاکوپیان

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/1207
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 146
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir