برندسازی ملی ایران در فضای مجازی
ظرفیت های فضای مجازی برای گردشگری سلامت
برای ساماندهی گردشگری سلامت در ایران، باید یک بانک اطلاعاتی مناسب از بیمارستان های دولتی و خصوصی، پزشکان، خدمات و زیرساخت ها به زبان های بین المللی و محلی در فضای مجازی شکل بگیرد تا بیماران بتوانند از طریق پلتفرم های مختلف مجازی سوابق پزشکی خود را ثبت کرده و با تشکیل پرونده، از طریق شرکت ها و واسطه های معتبر مراحل مختلف درمانی خود را بدون دغدغه در مدت سفر بگذرانند.
1403/07/16 - 10:40
تاریخ و ساعت خبر:
12
کد خبر:
برند ملی - کیفیت مناسب خدمات درمانی، پزشکان توانمند و هزینه های پایین معالجه عوامل مهمی هستند که می تواند بیماران کشورهای دیگر و بخصوص همسایه را به دلیل کوتاهی مسیر و نزدیکی فرهنگ به ایران بکشاند.ترویج گردشگری سلامت از طریق فضای مجازی، ضمن اقتدارآفرینی و برندسازی ایران در حوزه علمی به رونق سایر بخش های اقتصادی کشور مانند هتلداری، رستوران داری، حمل و نقل و کسب و کارهای کوچک نیز کمک می کند.متاسفانه در نبود رویکرد کلان نگر، جامع و راهبردی برای تشویق و تسهیل سرمایه گذاری در گردشگری سلامت از طریق فضای مجازی، بسیاری از بیماران خارجی در ایران گرفتار دلالانی که فقط به فکر سود آنی و کوتاه مدت خود هستند، شده اند. یک رصد و تحلیل محتوا از گفته های این افراد در شبکه های مجازی نشان می دهد در مواردی دلالان آنها را به پزشکان و مراکز درمانی غیرتخصصی راهنمایی و در این مراکز نیز با هدف سودجویی، آزمایش های بی ربط و عکسبرداری های غیرضرور مخارج بی موردی به آنان تحمیل شده است.
در فقدان برنامه ریزی و حمایت عملی دولت با محوریت وزارت بهداشت و پشتیبانی سفارتخانه های امور خارجه، طبیعی است بخش خصوصی در حوزه های استارت آپی نیز به دلیل قوانین دست و پاگیر بالادستی تمایلی برای ورود به این عرصه بکر و ثروت آفرین نداشته است.تنها اقدام دولتی که در این سال ها صورت گرفته است، وعده راه اندازی پرتال جامع گردشگری سلامت از سوی وزارت بهداشت بوده که احتمالا در صورت بهره برداری هم خروجی ملموسی نخواهد داشت.
این در حالی است که در این عرصه کشور هند تا سال 2020 کسب درآمد هشت میلیارد دلاری را از طریق جذب بیماران از کشورهای آفریقایی، شرق آسیا و حتی حوزه بالکان هدف گذاری کرده است.
برای ساماندهی گردشگری سلامت در ایران، باید یک بانک اطلاعاتی مناسب از بیمارستان های دولتی و خصوصی، پزشکان، خدمات و زیرساخت ها به زبان های بین المللی و محلی در فضای مجازی شکل بگیرد تا بیماران بتوانند از طریق پلتفرم های مختلف مجازی سوابق پزشکی خود را ثبت کرده و با تشکیل پرونده، از طریق شرکت ها و واسطه های معتبر مراحل مختلف درمانی خود را بدون دغدغه در مدت سفر بگذرانند.
کمک به اخذ روادید، رزرو وقت درمان یا جراحی، رزرو هتل، ترانسفر از فرودگاه تا هتل یا بیمارستان، اعزام مترجم و راهنما برای ارتباط بیمار با پزشک قبل و بعد از درمان و بازگشت از مهم ترین خدمات ارائه شده به گردشگران پزشکی توسط شرکت های واسطه ای از طریق فضای مجازی می تواند باشد.
در این پلتفرم ها باید تسهیلات تفریحی، اقامتی، حمل و نقل و… نیز برای بیمار و همراهان پیش بینی شود. ضمن این که نباید از نظر دور داشت که بخش عمده ای از متقاضیان نه صرفا برای درمان بیماری که برای انجام خدمات دندانپزشکی یا عمل های زیبایی و… می توانند به ایران سفر کنند. همچنین میزان تعرفه ها نیز باید بر اساس این سامانه جامع اطلاعاتی برای بیماران مشخص شود. یکی از مهم ترین موارد، تبلیغات مناسب در رسانه های کشورهای هدف بخصوص کشورهای همسایه و مسلمان است. تولید اطلاعات و محتوای مناسب و کاربردی خلاقانه در سایت های بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی به زبان های مختلف، طراحی تجربه و رابط کاربری مناسب برای سامانه ها، اپلیکیشن ها و سایت ها، ایجاد حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی عمومی و تخصصی، تولید و توزیع مناسب کلیپ های تبلیغاتی و تبلیغات هدفمند در شبکه های مجازی و سایت های کشورهای هدف از اقدامات موثری است که ضرورت دارد برای آن برنامه ریزی شود. ضمن این که نقش تسهیل کننده معاونت های دیپلماسی عمومی و اقتصادی وزارت خارجه درخصوص بازاریابی در این حوزه غیرقابل انکار است.
در سطح داخل نیز به گروه های استارت آپی باید فراخوان داده شود و از ایده های برتر آنها حمایت شود. خلاقیت و ایده های ناب در این حوزه تنها با ساماندهی مشارکت بخش خصوصی و حمایت استارت آپ های نوپا ممکن است و مالکیت دولتی تنها تیر خلاصی به موفقیت در این حوزه پرسود و کارآفرین برای کشور خواهد بود.
بازگشت به ابتدای صفحه
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبهبندی کشورها توسط آن اعلام میشود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 145
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم