آیین های کشاورزی و توسعه گردشگری روستایی؛ از شناخت موانع تا ارائه راهبردها

طرح پژوهشی “آیین‌های کشاورزی و توسعه گردشگری روستایی؛ از شناخت موانع تا ارائه راهبردها” به درخواست کمیسیون گردشگری در شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تصویب و توسط دانشگاه گیلان تدوین شده است. در این طرح با هدف توسعه گردشگری کشاورزی، به آیین‌های کشاورزی به عنوان یکی از منابع اصلی پرداخته شده است.
آیین های کشاورزی و توسعه گردشگری روستایی؛ از شناخت موانع تا ارائه راهبردها
1403/08/06 - 14:46
تاریخ و ساعت خبر:
1183
کد خبر:
برند ملی - بدین منظور علاوه بر بررسی کلیات و مبانی نظری مرتبط با گردشگری، توسعه روستایی، گردشگری کشاورزی و آیین‌ها، به شناسایی و تحلیل موانع احیاء و به‌کارگیری آیین‌های کشاورزی در توسعه گردشگری کشور ایران پرداخته شد. نتایج نشان می‌دهد که 11 مقوله هسته‌ای مدیریت و برنامه‌ریزی، پژوهش و آموزش، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بازاریابی و تبلیغات، گردشگری، کشاورزی، خدمات و زیرساخت، محیط‌زیست و قوانین و مقررات از مهم‌ترین موانع احیاء و به‌کارگیری آیین‌های کشاورزی در توسعه گردشگری ایران هستند.
بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، توانمندسازی جامعه روستایی در راستایی گردشگری کشاورزی، افزایش اطلاعات عمومی گردشگران از ویژگی‌های اجتماعی- فرهنگی (غذا، پوشاک، مسکن، صنایع‌دستی، موسیقی، شیوه زندگی، آداب‌ورسوم) روستاییان و کشاورزان، تشکیل خوشه‌های کسب‌وکارهای گردشگری کشاورزی، تدوین مشوق‌های مالی، ابزاری و معنوی برای روستاییان و جوانان جویای کار در بخش گردشگری کشاورزی، توسعه کسب‌وکارهای خلاقانه و نوآورانه و استارت آپ های کشاورزی، برنامه‌ریزی مشارکتی و استفاده از توان مردم محلی و بخصوص NGOها، تشکیل بانک اطلاعاتی مبتنی بر شناسایی دقیق آیین‌های کشاورزی، توسعه و ترویج مشاغل زود بازده و خانگی در ارتباط به آیین‌ها و گردشگری کشاورزی، تدوین سند جامع گردشگری کشاورزی برای کل کشور به تناسب اقلیم‌های مختلف، انتقال تجارب موفق از کشورهای خارجی و همچنین نمونه‌های داخلی و جلوگیری از تغییرات کاربری اراضی و ساخت‌وسازهای جدید بی ضابطه از جمله راهبردهای موانع احیاء و به‌کارگیری آیین‌های کشاورزی در توسعه گردشگری ایران هستند.
در گزارش مذکور به صورت خاص پیشنهادهایی برای بخش خصوصی مطرح شده است که از جمله این پیشنهادات می‌توان به تأسیس یا توسعه اقامتگاه‌های بومگردی بر مبنای گردشگری کشاورزی، تشکیل گروه‌های هنری با محوریت آیین‌های کشاورزی بخصوص در حوزه موسیقی و نمایش، استفاده از کشاورزی در حوزه گردشگری سلامت، سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه و راه اندازه اپلیکیشن های گردشگری کشاورزی مانند مزرعه یاب و جاذبه یاب، احداث موزه‌های زنده و تعاملی در حوزه گردشگری کشاورزی با تأکید خاص بر آیین‌های کشاورزی، راه‌اندازی خوشه تولید و عرضه صنایع‌دستی با استفاده از فناوری‌های نوین، احداث رستوران‌هایی (به‌ویژه رستوران‌های زنجیره‌ای یا با برند خاص) با ارائه غذاهای بومی و سالم هر منطقه براساس اصول پزشکی و طب سنتی، احداث رستوران – موزه‌ها در شهرها با ارائه غذاهای بومی همراه با ارائه آیین‌های کشاورزی (موسیقی، نمایش، ابزار، لباس و غیره)، برنامه‌ریزی تورهای خاص گردشگری کشاورزی برای افراد خاص مانند کودکان و نوجوانان به عنوان بخشی از اردوهای علمی در آژانس‌های گردشگری در تعامل با مدارس، خانواده‌ها و کشاورزان، اشاره کرد.

از اینجا مطالعه و دانلود کنید

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/1183
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 146
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir