سیاستگذاری صنعتی در یک جهان در حال تغییر

مقاله حاضر ترجمه ای از مطالعه صورت گرفته توسط پروفسور ها جون چانگ و آنتونیو آندریونی است که توسط مجله اقتصاد کمبریج در سال 2016 منتشر شده است. این مقاله می‌کوشد تا با لحاظ برخی مسائل که تاکنون در بحث پیرامون سیاست‌گذاری صنعتی نادیده گرفته شده‌اند و نیز در نظرگرفتن تغییرات اخیر در واقعیات اقتصادی، نظریه جدیدی را در باب سیاست‌گذاری صنعتی بنا نهد. این مقاله پس از مرور سه قرن بحث اقتصادی درباره سیاست صنعتی، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه به شمار آوردن برخی مسائل مغفول، این نظریه را تغییر خواهد داد. سپس مقاله به واکاوی این موضوع خواهد پرداخت که با توجه به تغییرات اخیر در واقعیت اقتصادی -ظهور و بروز زنجیره ارزش جهانی، مالی‌سازی و امپریالیسم جدید- نظریه سیاست‌گذاری صنعتی چگونه باید اصلاح شود.
سیاستگذاری صنعتی در یک جهان در حال تغییر
1403/08/06 - 10:16
تاریخ و ساعت خبر:
1157
کد خبر:
برند ملی - سیاستگذاری صنعتی را مداخلات آگاهانه دولت در بخش‌ها دانسته‌اند که به قصد تسریع تحول بهره‌وری و تحولات ساختاری صورت می‌گیرد. مجادلات بر سر سیاست‌های صنعتی، به ویژه سیاست‌های صنعتی عمودی که معطوف به مداخلات آگاهانه و هدفگیری شده دولت برای توسعه برخی بخش‌ها و فعالیت‌ها و در مقابل، عدم حمایت از سایر بخش‌ها است، منازعات نظری گسترده‌ای را دامن زده و برخی حتی استدلال کرده‌اند که «بهترین سیاست صنعتی، فقدان آن است». این مقاله در مقابل این دیدگاه و برای دفاع از سیاستگذاری صنعتی نگاشته شده است.
هدف این مقاله بررسی اقبال مجدد مباحث اخیر درباره سیاستگذاری صنعتی و فراهم کردن یک پایه نظری عمیق‌تر و گسترده‌تر برای اتخاذ سیاست‌های صنعتی است.
این مقاله به مرور تاریخی 3 سده مباحثه دیدگاه‌های گوناگون در مورد سیاست‌گذاری صنعتی پرداخته و در این بررسی، 4 دوره فراز و فرود این مباحث را تشخیص می‌دهد و در ادامه به مباحثی که از نگاه نظریه پردازان مغفول مانده اشاره می­کند.
علاوه بر آن، این مقاله با استفاده از آراء «مکتب کمبریج» برخی کاستی‌های این نظریه‌ها را نشان می‌دهد و دست آخر هم باتوجه به تحولات اقتصادی، از جمله جهانی‌سازی و تجارت جهانی، امکانات و ویژگی‌های سیاست صنعتی در جهان جدید را تشریح می‌کند.

این مقاله را از اینجا مطالعه و دانلود کنید

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/1157
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پر بازدیدترین ها
چرا شکست دادن ایران غیرممکن است…
1403/08/23 - 15:36 _ تعداد بازدید: 594
کانال پرمخاطب We love Africa در یوتیوب با این تیتر نوشت: در سال 2024، ایران با یکی از شدیدترین ترکیبات تهدیدهای خارجی در تاریخ معاصر مواجه است: حملات هوایی مستقیم اسرائیل به زیرساخت های نظامی این کشور، تحریم های اقتصادی بی امان غرب، حملات سایبری، و تهدید دائمی درگیری های منطقه ای. با این حال، ایران همیشه دوام می آورد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 286
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 278
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 262
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir