شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای برند ملی با تأکید بر جاذبه‌های گردشگری ایران و ظرفیت‌های رسانه‌های اجتماعی

پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای برند ملی با تأکید بر جاذبه‌های گردشگری ایران و با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌پردازد.
شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای برند ملی با تأکید بر جاذبه‌های گردشگری ایران و  ظرفیت‌های رسانه‌های اجتماعی
1403/07/23 - 23:12
تاریخ و ساعت خبر:
115
کد خبر:
برند ملی - این پژوهش در زمرۀ پژوهش‌های آمیخته به‌شمار می‌آید. جامعه آماری بخش کیفی، ۱۷ نفر از خبرگان و مدیران گردشگری ایران و در بخش کمّی، کلیۀ گردشگران به ایران است. روش نمونه‌گیری در بخش کمّی، غیرتصادفی در دسترس بود. داده‌های بخش کمّی با توزیع ۳۸۴ پرسش‌نامه بین گردشگران به ایران جمع‌آوری شد؛ سپس با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس ۳ تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌های بخش کیفی، مؤلفه‌هایی بودند که در دسته‌های عوامل علّی، عوامل زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها قرار گرفتند. عوامل علی: مؤلفه‌های ارتقای ظرفیت‌های اقتصادی، توسعۀ اقتصادی، توسعۀ زیست‌محیطی. عوامل زمینه‌ای: ارتقای ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی، آموزشی، زیرساختی، فناورانه و نیز توسعۀ زیرساختی، چالش‌هایی همچون اقتصادی، تبلیغاتی، توسعۀ فیزیکی و محیطی. عوامل مداخله‌گر: چالش‌های اجتماعی ـ فرهنگی، سیاسی ـ حقوقی و قانونی، مدیریتی و نیز موانع اجتماعی ـ فرهنگی. راهبردها: ارتقای ظرفیت‌های اجتماعی ـ فرهنگی، تبلیغاتی، مسئولیت اجتماعی، اطلاع‌رسانی، افزایش دانش و آگاهی گردشگری، راهبردهای اجتماعی ـ فرهنگی، راهبردهای بازاریابی و راهبردهای سیاسی ـ قانونی. پیامدها: ارتقای ظرفیت‌های بازاریابی، توسعۀ فرهنگی ـ اجتماعی. در نهایت، بر اساس الگوی پیشنهادی، میزان تأثیر مؤلفه‌های الگو بر یکدیگر آزمون و مشخص شد که مؤلفه‌ها تأثیر مثبت و معناداری روی یکدیگر دارند.
نتیجه‌گیری: مؤلفه‌های مؤثر بر ارتقای برند ملی با تأکید بر جاذبه‌های گردشگری ایران، مؤلفه‌های همه‌گیر و در سطح کلان است. تمام مؤلفه‌ها از زمینه‌های قانونی و سیاستی، اقتصادی و اجتماعی تأثیر می‌پذیرند؛ از این رو استفاده از ظرفیت رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند زمینه را برای ارتقای برند ملی، فراهم کند.

علی صالحی 1 طاهر روشندل اربطانی 2

1 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده پردیس چمران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسب‌وکار، دانشکده مدیریت کسب‌وکار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

از اینجا مطالعه کنید

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/115
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 146
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir