نشان (برند) ملی و دیپلماسی فرهنگی

نسبت برند ملی و دیپلماسی فرهنگی

دو روی یک سکه هویت ملی نخست اعتماد به نفس داخلی، افتخار به ایرانی بودن و سپس برند ملی در قالب تصویرسازی خارجی و شناساندن ایران به دیگر ملتها است.
نسبت برند ملی و دیپلماسی فرهنگی
1403/08/01 - 17:12
تاریخ و ساعت خبر:
110
کد خبر:
برند ملی - اصطلاح شناسی

مدیریت ادراکات شکل گرفته از یک کشور، قدرت نرم تصویر ،کشور دیپلماسی عمومی برند ملی ویژند) ملی / نشان ملی برند ،ملت وجهه ،ملی شهرت ملی اعتبار ملی و.....

اگرچه این مفاهیم و اصطلاحات در تعریف و کاربرد و جزئیات تفاوتهایی با هم دارند همه از واقعیت به نسبت یکسانی حکایت میکنند که همان مجموع ادراکاتی است که از مؤلفه ها و ویژگیهای گوناگون یک کشور نزد مردم دیگر
کشورهای جهان وجود دارد.

دو روی یک سکه هویت ملی: اعتماد به نفس داخلی، افتخار به ایرانی بودن و برند ملی در قالب تصویرسازی خارجی و شناساندن ایران به دیگر ملتها است.

تعریف برند ملی و برندسازی ملی

برندسازی ملی را باید متمایز از برند ملی دانست زیرا لزوماً پیوند مستقیمی بین این دو وجود ندارد. برند ملی نشان دهنده و در برگیرنده عوامل و مؤلفههای متنوع و گسترده ای از قبیل مکان جغرافیا، جاذبه های گردشگری منابع طبیعی محصولات ،محلی مردم گروههای نژادی و ،قومی ،تاریخ فرهنگ ،زبان نظامهای سیاسی و اقتصادی نهادهای ،اجتماعی زیر ساختها چهرهها و افراد مشهور .... .است.

بدین ترتیب برند ملی چه با انجام اقدامات آگاهانه برای برندسازی ملی و چه بدون آن وجود دارد در واقع هر کشور از تصویری به عنوان تصویر کنونی و حاضر نزد مخاطبان بین المللی اش برخوردار است که میتواند قوی یا ضعیف و روشن یا مبهم باشد.
تعریف پینگ فان (۲۰۱۰) برندسازی ملی روندی است که توسط آن میتوان تصویر کشور را ،خلق ،نظارت ارزیابی و فعالانه مدیریت کرد تا بدین وسیله ضمن بهبود و افزایش شهرت کشور مورد نظر در میان ادراک و اذهان مخاطبان بین المللی هدف هویت و ارزشهای کشور مورد نظر را نیز به سمت بینالمللی کردن پیش برد.
تعریف گسترده روخاس مندس و خوشنویس (۲۰۲۳) برندسازی ملی عبارت است از فرایند راهبردی نظام مند در گیر کردن بخشهای دولتی و خصوصی به منظور طراحی راهبرد برندسازی برای کشور انتقال ارزشهای بنیادین و هویت ملی کشور و به کارگیری راهبردها و شیوههای برندسازی برای ترویج تصویر یک کشور بهبود شهرت کشور در میان مخاطبان ،مختلف تمایز بخشی یک کشور از دیگر کشورها و دستیابی به رقابت پذیری ،اقتصادی ،اجتماعی، سیاسی
تجاری و بین المللی

تعریف دیپلماسی فرهنگی امروزه سیاست خارجی را واجد چهار رکن ،سیاسی اقتصادی امنیتی و فرهنگی میدانند. با اندکی تسامح میتوان گفت که ارکان دیگر بر رکن فرهنگ استوارند به باور بسیاری از نظریه پردازان روابط بین الملل، دیپلماسی فرهنگی نمونه بارز و اعلای اعمال قدرت نرم است و به کشورها این امکان و توان را میدهد که با خلق تصویری جذاب از خود و نفوذ در اذهان و قلوب افکار عمومی کشورهای دیگر را از طریق عناصری چون ،فرهنگ ارزش و ایده ها ترغیب به
همکاری کنند.
دیپلماسی فرهنگی به کارگیری عناصر و منابع بالقوه نرم در حوزه ارزشهای فرهنگی یک کشور به منظور کسب بیشترین سهم از منافع ملی / تأمین منافع ملی با به کارگیری ابزار «فرهنگ
شاخه ها شعبه ها گونه های دیپلماسی فرهنگی
دیپلماسی دینی و مذهبی ،تبلیغ ،زیارت اماکن ،مقدس شخصیتها و رهبران مذهبی مراکز دینی و مذهبی دیپلماسی نژادی طایفه گرایی اقلیتهای نژادی مهاجرت و دیاسپورا
دیپلماسی :زبانی تعداد ،گویشوران زبان مادری و زبان ،دوم نهادهای آموزش ،زبان مرجعیت زبانی و ترجمه علم، هنر ،رسانه (سرگرمی دیپلماسی تاریخی سوابق تاریخی و تمدنی ،مشترک سازمانهای جغرافیایی و سیاسی (مانند سازمان کشورهای هم سود با محوریت (بریتانیا شورای همکاری خلیج فارس با محوریت عربستان سعودی شورای همکاری کشورهای ترک زبان با محوریت (ترکیه) دیپلماسی :هنری نمایشگاهها و رویدادهای هنری در زمینههای ،ادبیات ،موسیقی ،تئاتر، سینما هنرهای تجسمی و دیگر انواع هنرهای سنتی و ،معاصر بزرگداشت و معرفی مفاخر و مناسبتهای هنری دیپلماسی صنایع فرهنگی و خلاق افزایش سهم محصولات و آثار ،فرهنگی هنری و رسانه ای در سبد مصرف مخاطبان جهانی در زمینههای کتاب فیلم و سریال با) تأکید بر سکوهای پخش (برخط)، موسیقی ضبط شده پی نما (کمیک) پویانمایی (انیمیشن) بازیهای رقومی (دیجیتال) اسباب بازی نوشت افزار مد و لباس پارکهای موضوعی و دیگر کالاهای مصرفی شخصیت محور دیپلماسی ورزشی میزبانی بازیهای معتبر ورزشی المپیک جام ،جهانی بازیهای آسیایی موفقیت و کسب مدال و جام در مسابقات ورزشی سطح اول لیگهای ورزشی پربازدید و پرطرفدار مفاخر ورزشی دیپلماسی تجاری صادرات تسخیر فروشگاهها و نیازهای روزمره مردم کشورهای دیگر با کالاها و خدمات تولید داخل صادرات فرهنگ غیر مادی از طریق صادرات کالاها و خدمات مادی
،آشپزی صادرات محصولات غذایی و نوشیدنیها دیپلماسی غذا و خوراک فرهنگ آشپزی و سفره داری مکتب آشپزی ایرانی، رستورانها، جشنواره های
:نکته اگر دیپلماسی فرهنگی را به معنای عام و گسترده در نظر بگیریم میتواند دیپلماسی رسانه ای دیپلماسی گردشگری دیپلماسی آموزشی و دیگر انواع نرم و فرهنگ پایه دیپلماسی ر هم شامل شود. با این حال، چون دیپلماسی فرهنگی را زیر مجموعه و ذیل دیپلماسی عمومی صورت بندی میکنیم همان معنای خاص از دیپلماسی فرهنگی را دسته بندیهای انجام شده عمدتاً برای نشان دادن جهت رویکردی و محور کنشگری است لحاظ می.کنیم همچنین باید توجه داشت اکثر گونههای دیپلماسی فرهنگی با یکدیگر هم پوشانی دارند و دسته بندی های انجام شده عمدتا برای نشان دادن جهت رویکردی و محور گردشگری است.

منبع : دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | گروه فرهنگ عمومی هنر و صنایع خلاق

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/110
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
چرا شکست دادن ایران غیرممکن است…
1403/08/23 - 15:36 _ تعداد بازدید: 590
کانال پرمخاطب We love Africa در یوتیوب با این تیتر نوشت: در سال 2024، ایران با یکی از شدیدترین ترکیبات تهدیدهای خارجی در تاریخ معاصر مواجه است: حملات هوایی مستقیم اسرائیل به زیرساخت های نظامی این کشور، تحریم های اقتصادی بی امان غرب، حملات سایبری، و تهدید دائمی درگیری های منطقه ای. با این حال، ایران همیشه دوام می آورد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 283
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 273
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 259
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir