نشان (برند) ملی و دیپلماسی فرهنگی

نسبت برند ملی و دیپلماسی فرهنگی

دو روی یک سکه هویت ملی نخست اعتماد به نفس داخلی، افتخار به ایرانی بودن و سپس برند ملی در قالب تصویرسازی خارجی و شناساندن ایران به دیگر ملتها است.
نسبت برند ملی و دیپلماسی فرهنگی
1403/08/01 - 17:12
تاریخ و ساعت خبر:
110
کد خبر:
برند ملی - اصطلاح شناسی

مدیریت ادراکات شکل گرفته از یک کشور، قدرت نرم تصویر ،کشور دیپلماسی عمومی برند ملی ویژند) ملی / نشان ملی برند ،ملت وجهه ،ملی شهرت ملی اعتبار ملی و.....

اگرچه این مفاهیم و اصطلاحات در تعریف و کاربرد و جزئیات تفاوتهایی با هم دارند همه از واقعیت به نسبت یکسانی حکایت میکنند که همان مجموع ادراکاتی است که از مؤلفه ها و ویژگیهای گوناگون یک کشور نزد مردم دیگر
کشورهای جهان وجود دارد.

دو روی یک سکه هویت ملی: اعتماد به نفس داخلی، افتخار به ایرانی بودن و برند ملی در قالب تصویرسازی خارجی و شناساندن ایران به دیگر ملتها است.

تعریف برند ملی و برندسازی ملی

برندسازی ملی را باید متمایز از برند ملی دانست زیرا لزوماً پیوند مستقیمی بین این دو وجود ندارد. برند ملی نشان دهنده و در برگیرنده عوامل و مؤلفههای متنوع و گسترده ای از قبیل مکان جغرافیا، جاذبه های گردشگری منابع طبیعی محصولات ،محلی مردم گروههای نژادی و ،قومی ،تاریخ فرهنگ ،زبان نظامهای سیاسی و اقتصادی نهادهای ،اجتماعی زیر ساختها چهرهها و افراد مشهور .... .است.

بدین ترتیب برند ملی چه با انجام اقدامات آگاهانه برای برندسازی ملی و چه بدون آن وجود دارد در واقع هر کشور از تصویری به عنوان تصویر کنونی و حاضر نزد مخاطبان بین المللی اش برخوردار است که میتواند قوی یا ضعیف و روشن یا مبهم باشد.
تعریف پینگ فان (۲۰۱۰) برندسازی ملی روندی است که توسط آن میتوان تصویر کشور را ،خلق ،نظارت ارزیابی و فعالانه مدیریت کرد تا بدین وسیله ضمن بهبود و افزایش شهرت کشور مورد نظر در میان ادراک و اذهان مخاطبان بین المللی هدف هویت و ارزشهای کشور مورد نظر را نیز به سمت بینالمللی کردن پیش برد.
تعریف گسترده روخاس مندس و خوشنویس (۲۰۲۳) برندسازی ملی عبارت است از فرایند راهبردی نظام مند در گیر کردن بخشهای دولتی و خصوصی به منظور طراحی راهبرد برندسازی برای کشور انتقال ارزشهای بنیادین و هویت ملی کشور و به کارگیری راهبردها و شیوههای برندسازی برای ترویج تصویر یک کشور بهبود شهرت کشور در میان مخاطبان ،مختلف تمایز بخشی یک کشور از دیگر کشورها و دستیابی به رقابت پذیری ،اقتصادی ،اجتماعی، سیاسی
تجاری و بین المللی

تعریف دیپلماسی فرهنگی امروزه سیاست خارجی را واجد چهار رکن ،سیاسی اقتصادی امنیتی و فرهنگی میدانند. با اندکی تسامح میتوان گفت که ارکان دیگر بر رکن فرهنگ استوارند به باور بسیاری از نظریه پردازان روابط بین الملل، دیپلماسی فرهنگی نمونه بارز و اعلای اعمال قدرت نرم است و به کشورها این امکان و توان را میدهد که با خلق تصویری جذاب از خود و نفوذ در اذهان و قلوب افکار عمومی کشورهای دیگر را از طریق عناصری چون ،فرهنگ ارزش و ایده ها ترغیب به
همکاری کنند.
دیپلماسی فرهنگی به کارگیری عناصر و منابع بالقوه نرم در حوزه ارزشهای فرهنگی یک کشور به منظور کسب بیشترین سهم از منافع ملی / تأمین منافع ملی با به کارگیری ابزار «فرهنگ
شاخه ها شعبه ها گونه های دیپلماسی فرهنگی
دیپلماسی دینی و مذهبی ،تبلیغ ،زیارت اماکن ،مقدس شخصیتها و رهبران مذهبی مراکز دینی و مذهبی دیپلماسی نژادی طایفه گرایی اقلیتهای نژادی مهاجرت و دیاسپورا
دیپلماسی :زبانی تعداد ،گویشوران زبان مادری و زبان ،دوم نهادهای آموزش ،زبان مرجعیت زبانی و ترجمه علم، هنر ،رسانه (سرگرمی دیپلماسی تاریخی سوابق تاریخی و تمدنی ،مشترک سازمانهای جغرافیایی و سیاسی (مانند سازمان کشورهای هم سود با محوریت (بریتانیا شورای همکاری خلیج فارس با محوریت عربستان سعودی شورای همکاری کشورهای ترک زبان با محوریت (ترکیه) دیپلماسی :هنری نمایشگاهها و رویدادهای هنری در زمینههای ،ادبیات ،موسیقی ،تئاتر، سینما هنرهای تجسمی و دیگر انواع هنرهای سنتی و ،معاصر بزرگداشت و معرفی مفاخر و مناسبتهای هنری دیپلماسی صنایع فرهنگی و خلاق افزایش سهم محصولات و آثار ،فرهنگی هنری و رسانه ای در سبد مصرف مخاطبان جهانی در زمینههای کتاب فیلم و سریال با) تأکید بر سکوهای پخش (برخط)، موسیقی ضبط شده پی نما (کمیک) پویانمایی (انیمیشن) بازیهای رقومی (دیجیتال) اسباب بازی نوشت افزار مد و لباس پارکهای موضوعی و دیگر کالاهای مصرفی شخصیت محور دیپلماسی ورزشی میزبانی بازیهای معتبر ورزشی المپیک جام ،جهانی بازیهای آسیایی موفقیت و کسب مدال و جام در مسابقات ورزشی سطح اول لیگهای ورزشی پربازدید و پرطرفدار مفاخر ورزشی دیپلماسی تجاری صادرات تسخیر فروشگاهها و نیازهای روزمره مردم کشورهای دیگر با کالاها و خدمات تولید داخل صادرات فرهنگ غیر مادی از طریق صادرات کالاها و خدمات مادی
،آشپزی صادرات محصولات غذایی و نوشیدنیها دیپلماسی غذا و خوراک فرهنگ آشپزی و سفره داری مکتب آشپزی ایرانی، رستورانها، جشنواره های
:نکته اگر دیپلماسی فرهنگی را به معنای عام و گسترده در نظر بگیریم میتواند دیپلماسی رسانه ای دیپلماسی گردشگری دیپلماسی آموزشی و دیگر انواع نرم و فرهنگ پایه دیپلماسی ر هم شامل شود. با این حال، چون دیپلماسی فرهنگی را زیر مجموعه و ذیل دیپلماسی عمومی صورت بندی میکنیم همان معنای خاص از دیپلماسی فرهنگی را دسته بندیهای انجام شده عمدتاً برای نشان دادن جهت رویکردی و محور کنشگری است لحاظ می.کنیم همچنین باید توجه داشت اکثر گونههای دیپلماسی فرهنگی با یکدیگر هم پوشانی دارند و دسته بندی های انجام شده عمدتا برای نشان دادن جهت رویکردی و محور گردشگری است.

منبع : دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | گروه فرهنگ عمومی هنر و صنایع خلاق

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/110
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
مستند کافا اسپورت از حضور اسماعیل کارتال در ایران و پرسپولیس
1403/12/13 - 01:40 _ تعداد بازدید: 795
رسانه معروف ترکیه ای کافا اسپورت مستندی از یک روز کاری اسماعیل کارتال مربی جدید و سردار دورسون ستاره ترکیه ای جدید تیم پرسپولیس منتشر کرده است.
بیشتر بدانیم
چرا شکست دادن ایران غیرممکن است…
1403/08/23 - 15:36 _ تعداد بازدید: 702
کانال پرمخاطب We love Africa در یوتیوب با این تیتر نوشت: در سال 2024، ایران با یکی از شدیدترین ترکیبات تهدیدهای خارجی در تاریخ معاصر مواجه است: حملات هوایی مستقیم اسرائیل به زیرساخت های نظامی این کشور، تحریم های اقتصادی بی امان غرب، حملات سایبری، و تهدید دائمی درگیری های منطقه ای. با این حال، ایران همیشه دوام می آورد.
بیشتر بدانیم
معرفی بزرگترین مگا پروژه های عمرانی ایران در سال 2024
1403/08/04 - 22:59 _ تعداد بازدید: 550
کانال Civil Mentors در یوتیوب به معرفی مگاپروژه های عمرانی ایران پرداخته است.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 380
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir