برندسازی ملی ایران در فضای مجازی
راهکارهایی برای بازطراحی تصویر شیعه در رسانه های مجازی
افکار ائمه اطهار را در حوزه های عمومی شهروندان فضای مجازی ترویج دهیم. ساده ترین اقدام می تواند این باشد که برای مثال به اسم هر کدام از ائمه شیعه حساب های توییتری به چند زبان ایجاد شود و جملات و احادیث آنها ترویج شود. خروجی این اقدام ساده قطعا بیش از برگزاری کنفرانس های علمی و بزرگداشت های پرهزینه و کم بازده است.
1403/07/16 - 10:07
تاریخ و ساعت خبر:
4
کد خبر:
برند ملی - شیعه هراسی قدم اول ایران هراسی است. امروزه نام ایران با تشیع گره خورده است و هر اقدام ایران در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی علمی و اقتصادی از سوی مخالفان تلاش برای گسترش تشیع تفسیر و تبیین می شود.
همان گونه که در یادداشت قبلی اشاره شد اقدامات جمعیت اقلیت تندروی شیعه نیز با دروغ نمایی به نام ایران نوشته می شود.
در بستر وب نیز با جست وجوی واژه شیعه به زبان های مختلف نتایج خوبی در موتورهای جستجو به دست نمی آید. یک شهروند اندونزیایی با توجه به ایرانی بودن در مورد تشیع موضوعاتی از من پرسید و در نهایت قانع شد شیعیان مسلمان هستند. با جست وجوی کلمه شیعه به زبان اندونزیایی که بیشترین جمعیت مسلمان در جهان را دارد، تقریبا هیچ محتوای مثبتی از تشیع به دست نمی آمد. حال آن که یک بار با یک کاربر مالزیایی در یکی از شبکه های اجتماعی گفت وگو می کردم که بر حسب تصادف کتابی به زبان مالایی را در مورد ائمه از سایت تبیان دانلود کرده بود و به حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) علاقه مند شده بود.
همین دو نمونه نشان می دهد به رغم فضای سنگین موجود، زمینه فراوانی برای فعالیت علیه پروپاگاندای موجود وجود دارد و در مقابل کار موثری برای شکستن جو این بازنمایی غلط از شیعه صورت نگرفته است.
در این شرایط که روزانه هزاران شبهه در اذهان جمعیت خاکستری می افتد باید چنین راهبردی داشته باشیم:
در دام بازی های سخیف شبهات و پاسخگویی نیفتیم.
اقدام عاجل این است که در موتورهای جست وجو به کلیه زبان ها یک برنامه مدون تامین، تولید و توزیع محتوا به صورت زمانبندی شده برای اصلاح تصویر شیعه پیاده شود. تئوری توهم توطئه را باید کنار گذاشت و بخش عمده این محتوای تخریبی شکل گرفته را باید به حساب کم کاری و عدم سواد دیجیتال خود بگذاریم.
افکار ائمه اطهار را در حوزه های عمومی شهروندان فضای مجازی ترویج دهیم. ساده ترین اقدام می تواند این باشد که برای مثال به اسم هر کدام از ائمه شیعه حساب های توییتری به چند زبان ایجاد شود و جملات و احادیث آنها ترویج شود. خروجی این اقدام ساده قطعا بیش از برگزاری کنفرانس های علمی و بزرگداشت های پرهزینه و کم بازده است.
راهپیمایی بی نظیر اربعین یک فرصت مناسب برای ترویج زیبایی های روح تشیع است. بایستی از این ظرفیت برای معرفی چهره واقعی تشیع در قالب های مختلف رسانه ای استفاده شود.
در یادداشت بعدی به ضرورت ترویج وحدت اسلامی با نگاه ایرانی در فضای مجازی خواهیم پرداخت.
بازگشت به ابتدای صفحه
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبهبندی کشورها توسط آن اعلام میشود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 145
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم