موقعیت فولاد ایران در حال حاضر بهگونهای است که کوچکترین اهمال در مورد جایگاهیابی آن در جهان نهتنها میتواند وضعیت فعلی فولاد ایران را دچار نوسان کند؛ بلکه بازار چنـد صـد میلیوندلاری آن را به دست رقبای نوظهور برساند.
برند ملی - هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل تأثیرگذار بر برند ملی فولاد ایران از نگاه مشتریان آسیایی است. این پژوهش یک پژوهش آمیخته (اکتشافی) از نوع کیفی - کمی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل دوزاده نفر از مشتریان آسیایی فولاد ایران بوده که مستقیماً از فولاد ایران خرید میکنند. جامعه آماری در بخش کمی نیز شامل ۶۰ نفر از مشتریان آسیایی فولاد ایران بوده است که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختاریافته بوده و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته است. برای تجزیهوتحلیل دادههای در بخش کیفی از روش تحلیل تم استفاده شده است و در بخش کمی نیز برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار پی ال اس استفاده شده است. نتایج نشان دادند که ۱۷ عامل؛ قیمتگذاری استراتژیک، کیفیت جامع، سهولت صادرات، حملونقل، تولید استاندارد، گواهینامههای استاندارد، جغرافیا و مرز مشترک، تحویل بهموقع، پایبندی به تعهدات، دیپلماسی تجاری، زنجیره تأمین، پرداخت آسان، خوشنامی فولاد ایران، دسترسی، تنوع محصولات، ارزشآفرینی و مشتریمداری بهعنوان عوامل مؤثر بر برند ملی فولاد ایران از دیدگاه مشتریان آسیایی شناسایی شدند. در بین این عوامل قیمتگذاری استراتژیک و کیفیت جامعه مهمترین عوامل بودهاند.
نویسندگان
دلارام خواجه گودرزی 1 محمد ایدی 2 یاسانالله پوراشرف 3
1 کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
3 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
از اینجا مطالعه کنید