با توجه به اهمیت برند ملی،هر کشوری تلاش می کند با به کار بردن ابزارها و شیوه های گوناگون تصور دیگران از برند ملی اش را آن گونه تقویت کند که جای پایی برای خود ایجاد کند.
برند ملی - مهمترین ابزار رسیدن به این هدف در دنیای امروز دیپلماسی اقتصادی- تجاری است که به دولتمردان اجازه می دهد در قالب روابط دو یا چند جانبه در سطوح مختلف منطقه ایی و بین المللی از مسیر برندسازی ملی،سطح توانایی و رفاه شهروندان خود را آگاهانه ارتقا بخشند.
تحقیق حاضر درصدد پاسخ به این سوال است که برندسازی ملی چه جایگاهی در دیپلماسی اقتصادی- تجاری دولت سیزدهم ایران داشته است؟تلاش شده است با استفاده از منابع اسنادی-آرشیوی به روش توصیفی – تحلیلی به این سوال پاسخ داده شود.دولت سیزدهم با در پیش گرفتن اصولی همچون حمایت از تولید ملی و تلاش برای تسهیل روند بازاریابی کالاهای ایرانی به واسطه تجارت و صادرات کالاهای ایرانی،حضور و تثبت حضور ایران در سازمان های مهم اقتصادی منطقه ایی و بین المللی،رفع تنش با همسایگان و تقویت سیاست همسایگی و تقویت روابط دو جانبه با قدرت های آسیایی همچون روسیه و چین برند سازی ملی را تبدیل به هدف اصلی دیپلماسی اقتصادی – تجاری ایران در سال های 1400-1403 کرد.
میترا راه نجات
استادیار، گروه حقوق و سیاست، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
از اینجا مطالعه کنید