رسانه و ديپلماسي
ديپلماسي رسانه اي يکي از مهم ترين ابزارهاي مبادلات سياسي و تعامل بين کشورها در سطح جهاني محسوب شده و بخش مهمي از ديپلماسي عمومي کشورهاي قدرتمند جهان را به خود اختصاص داده است. رسانه هاي اجتماعي به عنوان بستر تعاملات اجتماعي و سياسي نقش يگانه اي در توسعه و رشد ديپلماسي رسانه اي داشته است. يادداشت هايي که در اين پرونده گردآوري شده است در سالهاي 97 تا 98 در ستون رسانه و ديپلماسي روزنامه جام جم در خصوص ظرفيت هاي رسانه هاي اجتماعي براي ارتقاي برند ملي ايران نگاشته شده است.
اعضای این کمپین، در معرفی هدف خود کلیپی از یک دختر خردسال در پلدختر لرستان به اسم یاس منتشر کردند که می گوید: «آب اسباب بازی هایم را برده»، فیلم یاس در شبکه های اجتماعی به دست بچه های این کشورها که در سالیان اخیر وضعیت ناپایداری را تجربه کردند رسید و آنها که بارها اسباب بازی هایشان را در بمباران ها از دست داده اند، در قالب ویدئو و عکس ده ها پیام همدردی برای یاس فرستاده اند.
|مرداد 1403
محمد معتقد است ظرفیت های کم نظیری در ایران وجود دارد که به دلیل عدم شناخت تولیدکنندگان محتوای رسانه ای در داخل کشور به صورت مناسب به دست مخاطبان جهانی نمی رسد. برای مثال صبحانه ایرانی!
|مرداد 1403
متاسفانه دفاع مقدس به عنوان مهم ترین واقعه 40 سال اخیر حوزه نظامی و فرهنگی ملت ایران بازتابی در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی نداشته است. به لحاظ آسیب شناختی چرایی عدم معرفی هشت سال دفاع مقدس ملت ایران به لحاظ محتوایی، عملکردی و ساختاری قابل تحلیل و بررسی جدی است.
|مرداد 1403
فلسفه این راهپیمایی نه محدود به شیعه که متعلق به همه مسلمانان است و باید حضور همه طیف ها و فرقه های اسلامی در این رویداد تسهیل شود. رسانه های مغرض تلاش دارند این راهپیمایی را مناسک سازی شیعیان برای کمرنگ کردن حج و در راستای جاه طلبی شیعیان جا بزنند! پوشش هدفمند خدمات رسانی اهالی بومی و غیر شیعه به زائران و حضور کاروان های اهل سنت از کشورهای مختلف که تعداد آنها در حال حاضر هم کم نیست، ضرورت دارد.
|مرداد 1403
امروز با جست وجوی عبارات مرتبط با محصولات و برندهای ایرانی، نتایج خاصی به دست نمی آید. برای مثال در حوزه کشورهای همسایه که یک بازار 200 میلیونی را دربرمی گیرد، به صورت هدفمند عمده نتایج منفی است. در بحران رابطه عربستان سعودی با قطر، رسانه های همسو با عربستان این خبر را نشر می دادند که محصولات سرطان زای ایرانی بازار قطر را به قبضه درآورده است! در بسیاری از بازارهای منطقه نیز کشورهای رقیب با درک خطر و انفعال رسانه ای ایران، به تولید شایعات منفی ضدمحصولات ساخت ایران می پردازند.
|مرداد 1403
برای ساماندهی گردشگری سلامت در ایران، باید یک بانک اطلاعاتی مناسب از بیمارستان های دولتی و خصوصی، پزشکان، خدمات و زیرساخت ها به زبان های بین المللی و محلی در فضای مجازی شکل بگیرد تا بیماران بتوانند از طریق پلتفرم های مختلف مجازی سوابق پزشکی خود را ثبت کرده و با تشکیل پرونده، از طریق شرکت ها و واسطه های معتبر مراحل مختلف درمانی خود را بدون دغدغه در مدت سفر بگذرانند.
|مرداد 1403
برندسازی برای یک شهر نیازمند برنامه ریزی های مناسب، خلاقانه و راهبردی است تا بتواند برند قدرتمندی را ایجاد و تثبیت کند.
|مرداد 1403
جالب است بدانیم که درصد خروجی عملکرد نهادهای مسئول دیپلماسی عمومی ایران در فضای مجازی با ردیف بودجه های بالا نسبت به فعالیت های خودجوش فعالان شبکه های اجتماعی عراقی در بازنشر محتوای مثبت از ایران چیزی نزدیک به صفر است.
|مرداد 1403
برنامه ای برای تولید، اشتراک و توزیع محتوا و جریان سازی در فضای مجازی وجود ندارد. این در حالی است که به احتمال زیاد همه این ارگان های دولتی با توجه به یدک کشیدن عنوان بین الملل بودجه مشخصی را در سال های اخیر برای ارائه محتوا به زبان های دیگر داشته اند. با نگاهی به وضع غیرقابل قبول موجود ضرورت دارد با محوریت وزارت امور خارجه یک برنامه راهبردی برای فعالیت یکپارچه و هم افزا در شبکه های اجتماعی تعریف و تا سطح عملیاتی برای آن برنامه ریزی شود.
|مرداد 1403
هویت ایرانی از ترکیب هویت های چهارگانه ملی، قومی، مذهبی و مدرن تشکیل شده است و عامل انسجام بخشی، حفظ تداوم ثبات، نظم و یکپارچگی جامعه ایران است. این تصویر که نمادی از اقتدار ایران به رغم همه موانع و مشکلات بوده، باید توسط دست اندرکاران دیپلماسی کشور در شبکه های اجتماعی ترویج شود.
|مرداد 1403
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
|مرداد 1403
یکی از بهترین نمونه های موفق استفاده از ظرفیت سایبر دیپلماسی، آلمان است. این جمهوری فدرال یک سند راهبردی برای دیپلماسی عمومی خود در فضای مجازی تعریف کرده است.
|مرداد 1403

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir